Friday, March 6, 2015

သိပၸံနည္းက် ဗုဒၶဝါဒ



သိပၸံနည္းက် ဗုဒၶဝါဒ
---------------------
ဗုဒၶ၏ အဆုံးအမေဒသနာတို႔သည္ အေၾကာင္းအက်ဳိး ေရွ႕ေနာက္အားျဖင့္ ဆင္ျခင္တုံတရားႏွင့္ ဝိဘဇၨကိုသာ အေျခတည္ေန၏။ မျမင္ရေသာ အတိတ္ဘဝကာလ ေတြးေတာၾကံစည္ျခင္းျဖင့္သာ အာရုံ၌ ထင္ျမင္ယူဆရေသာ ေနာင္ေနာက္ဘဝ စသည္တို႔အေပၚ အေျချပဳထားျခင္းမဟုတ္သက့ဲသို႔ မေရရာမေသခ်ာမွုတို႔အေပၚ ယုံၾကည္ရမည္ စြဲလမ္းရမည္ မွတ္ယူရမည္ဟု ေဟာေျပာဆုံးမျခင္းတို႔ မရွိခ့ဲ။
ဝိဇၨာပညာ သိပၸံပညာတို႔သည္ အေၾကာင္းအက်ဳိးျဖင့္ စဥ္းစားသည္ ဆင္ျခင္သည္ သုံးသပ္သည္ ေဝဖန္သည္ အေျဖထုတ္သည္။ ထိုသို႔ဆင္ျခင္ သုံးသပ္ေဝဖန္ အေျဖထုတ္ေသာ အဆင့္တိုင္းအဆင့္တိုင္း၌ သခ်ာၤနည္း ဆင္ျခင္တုံနည္း ေလာဂ်စ္တို႔က့ဲသို႔ စနစ္တက် ဆက္စပ္မွုရွိ၏။
ဗုဒၶဘာသာကို စနစ္တက်သုံးသပ္ေလေသာ္ လြန္စြာသိပၸံနည္းက်ေလ၏။ အေၾကာငအရာတစ္ခုကို ဆင္ျခင္သုံးသပ္တိုင္း သိပၸံနည္းက်သက့ဲသို႔ စနစ္တက် ဆက္စပ္မွုတို႔ျဖင့္သာ အတိျပီးေလ၏။
ဝိဇၨာဘာသာ သိပၸံဘာသာတို႔သည္ ေလာကလူသား၏ အက်ဳိးအတြက္ လက္ေတြ႔အသုံးခ်ဘာသာရပ္ (Apply Sbject) တို႔သာျဖစ္ျပီး စိတ္ကူးမွ်သာ မဟုတ္သက့ဲသို႔ ဗုဒၶဓမၼေဒသနာတို႔သည္လည္း ေလာကလူသား၏ ခ်မ္းသာတရားအက်ဳိးအတြက္ လက္ေတြ႔အသုံးခ် ဘာသာရပ္တစ္ခုအေနျဖင့္ ေတြ႔ရေလဦးမည္။ အဓိကကြာျခားခ်က္မွာ ဝိဇၨာဘာသာ သိပၸံဘာသာတို႔သည္ လူသား၏ ခ်မ္းသာတရားကို မဆုံးေသာလမ္းမွ ရွာေဖြသည္။ ဗုဒၶ၏ ဓမၼေဒသနာတို႔သည္ လူသားအက်ဳိးခ်မ္းသာတရားတို႔ကို အဆုံးရွိေသာလမ္းသို႔ လမ္းညႊန္ေလသည္။ ေလာကကို မွန္ရာမွန္ရာဟု ဟုတ္တိုင္းမွန္ရာကို ရွုျမင္သြားျခင္းသည္ပင္ ေလာကမွလြန္ေျမာက္ျခင္း (ေလာကုတၱရာ)ဟု ေခၚဆိုသုံးႏွုန္းရေသာ သဘာဝ၌ မွန္ရာ မွန္ရာဟု ရွုျမင္ႏုိင္သူတို႔အတြက္ ဤဟာသည္ ေလာကုတၱရာဟု မရွိႏုိင္ေတာ့ေလျပီ။
လူပုဂၢိဳလ္ ေယာက္်ား မိန္းမတို႔ လက္ေတြ႔က်င့္သုံးႏုိင္ေသာ ဗုဒၶအဆုံးအမ၏ ေဒသနာတို႔ကို ဟုတ္တိုင္းမွန္ရာ သိျမင္ျပီး သိျမင္သည့္အတိုင္း ေလာကလူသားတို႔သည္ အိမ္ရာတည္ေထာင္ေသာဘဝ မွန္ေသာေကာင္းေသာ သမၼာအာဇီဝျဖင့္ အသက္ေမြးေနထိုင္သြားျခင္းသည္ပင္ ေလာကဆင္းရဲမွ လြတ္ေျမာက္ရာလမ္း " မဂၢင္ " ျဖစ္၍ေနေလျပီ။
ဗုဒၶစာေပမ်ားတြင္ သာမန္ ေယာက္်ားမိန္းမတို႔သည္ ေလာကအလယ္တြင္ ပုံမွန္အိမ္ရာတည္ေထာင္ အသက္ေမြးဝမ္းေက်ာင္းျပဳၾကရင္း ဗုဒၶ၏ အဆုံးအမစကားကို ေအာင္ျမင္စြာ လိုက္နာက်င့္သုံးမွုေၾကာင့္ နိဗၺာန္ကို မ်က္ေမွာက္ျပဳၾကပုံ သာဓက အေျမာက္အမ်ားရွိသည္။ ဗုဒၶ အဆုံးအမကို လိုက္နာက်င့္သုံးႏုိင္ရန္ ရိပ္ၾကီးခိုေတာထြက္ရလိမ့္မည္ဟု နားလည္ယူဆေနၾကျခင္းသည္ လြဲမွားစြာ ယူဆေနၾကျခင္းသာျဖစ္သည္။
(ဓမၼပါလ)

0 comments:

Post a Comment