သိေအာင္လုပ္ပါ
သိျခင္းႏွင့္ မသိျခင္းကုိ စာလုိေျပာလွ်င္ ၀ိဇၨာႏွင့္
အ၀ိဇၨာဟု ေျပာႏုိင္၏။ အ၀ိဇၨာကား မသိျခင္းျဖစ္ၿပီး
၀ိဇၨာကား သိျခင္းျဖစ္၏။ မသိမႈမ်ားလာလွ်င္ သိမႈ
ကြယ္ေပ်ာက္တတ္ၿပီး သိလာလွ်င္ကား မသိမႈကုိ
ပယ္ေဖ်ာက္ေပးတတ္၏။ ထုိသိမႈသည္ ဖတ္မွတ္
ေလ့လာ နာၾကားသျဖင့္ သိရွိရသည့္ အမွတ္သညာ
အသိႏွင့္ လက္ေတြ႕လုိက္နာက်င့္ႀကံ အားထုတ္သ
ျဖင့္ သိရွိလာသည့္ ဉာဏ္ႏွင့္ယွဥ္သည့္ အသိဟူ၍
ႏွစ္မ်ိဳးရွိ၏။ ထုိအသိႏွစ္မ်ိဳးလုံး ရွိရန္လုိအပ္၏။
ယေန႔ေခတ္ လူအမ်ားစုသည္ ပညာသိျဖင့္ သိရန္
ေ၀းစြ သညာသိျဖင့္ပင္ သိသူအလြန္ရွားေနသည္ကုိ
ေတြ႕ရ၏။ အထူးသျဖင့္ ဗုဒၶဘာသာ အမ်ားစုသည္
ထုိသုိ႔ျဖစ္ေနၾက၏။ ဗုဒၶဘာသာ အမည္ခံထားေသာ္
လည္း မိမိတို႔ကုိးကြယ္သည့္ ဗုဒၶဘာသာႏွင ့္စပ္၍
တစ္လုံးတစ္ပါဒမွ် မသိျဖစ္ေနၾက၏။ ဗုဒၶ၏ စစ္မွန္
သည့္ အဆုံးအမမ်ားႏွင့္ ေတြ႕ႀကဳံေနရေသာ္လည္း
မသိမႈမ်ားက ဖုံးလႊမ္းထားသျဖင့္ သိခြင့္သာပါလွ်က္
မသိၾကဘဲျဖစ္ေနၾက၏။ မသိ၍သိေအာင္လုပ္သည္
လား ဆုိေသာ္လည္း မလုပ္ၾကေပ။ စင္စစ္ မသိပါ
က သိေအာင္လုပ္သင့္၏။ ေရွးဦးစြာ သညာသိျဖင့္
သိေအာင္ႀကိဳးစားၿပီး ပညာသိျဖင့္ သိသည္အထိ
အားထုတ္သင့္၏။ မသိ၍မလုပ္၊ မလုပ္သျဖင့္ မသိ
သုိ႔ဆုိလွ်င္ မည့္သည့္အခ်ိန္တြင္ လုပ္၍ မည္သည့္
အခ်ိန္တြင္ သိၾကမည္နည္း။ ဤသုိ႔သာ မလုပ္မသိ၊
မသိမလုပ္ သံသရာတြင္ က်င္လည္ေနမည္ဆုိပါက
ပညာသိျဖင့္ သိရန္မဆုိထားဘိ သညာသိျဖင့္သိရန္
ပင္ အလြန္ေ၀းကြာ ေနေပေတာ့မည္သာ ျဖစ္၏။
စာေရးသူသည္ အသက္အရြယ္အရ ျဖတ္သန္းက်င္
လည္ရသည့္ ပတ္၀န္းက်င္ အေနအထားအရ လူ
အေတာ္မ်ားမ်ားႏွင့္ ေတြ႕ႀကဳံဆက္ဆံ ေျပာဆုိေဟာ
ေျပာဖူး၏။ လူငယ္၊ လူလတ္၊ လူႀကီး အရြယ္သုံးမ်ိဳး
လုံးႏွင့္ ဆုံမိဖူး၏။ မသိမႈကား သုံးမ်ိဳးလုံးအတူတူပင္
ျဖစ္ၾက၏။ တစ္ခါတစ္ရံ လူႀကီးမ်ားကပင္ မသိမႈ ပုိ
ၾကေသး၏။ အရင္ေမြး၍သာ အႀကီးျဖစ္ေနေသာ္
လည္း အသိပညာ အေနျဖင့္ကား အငယ္ျဖစ္ေနၾက
၏။ မသိမႈမ်ားလာသည့္ အခါ အမွားအမွန္ကုိလည္း
မခဲြျခားတတ္ဘဲ ျဖစ္တတ္၏။ အမွားကုိ အမွန္ အမွန္
ကုိ အမွား ထင္ေနမိတတ္၏။ ထုိ႔ထက္ ပုိဆုိသည္
ကား မသိမႈ အလြန္ အားေကာင္းလာသည့္ အခါ
ကုသုိလ္မွန္း မသိ အကုသုိလ္မွန္း မသိျဖစ္လာတတ္
ျခင္းပင္ ျဖစ္၏။ ကုသုိလ္ကုိ အကုသုိလ္ထင္၊ အကု
သုိလ္ကုိ ကုသုိလ္ထင္ကာ ေရလုိက္လဲြလာတတ္ျခင္း
ပင္ ျဖစ္၏။ အကယ္၍ တစ္စုံတစ္ဦးသည္ ကုသုိလ္
အကုသုိလ္ကုိ မသိျဖစ္ေနလွ်င္ လူ႔ဘ၀ကုသိုလ္ရေန
ေသာ္လည္း ထုိသူကုိ လူဟုပင္ ဆုိရန္ခက္ခဲလွ၏။
စင္စစ္ လူဟူသည္ ကုသလာကုသလံ မနသိ ဇာနာ
တီတိ မႏုေႆာ= ကုသုိလ္ အကုသုိလ္ကုိ သိတတ္
ေသာေၾကာင့္ လူမည္၏ ဟု ဆုိသျဖင့္ ကုသုိလ္အကု
သုိလ္ကုိ ခဲြျခားသိရွိရန္ လုိအပ္လွ၏။ အေၾကာင္း
အက်ိဳး၊ အေကာင္းအဆုံးကုိ နားလည္သေဘာေပါက္
ရန္ လုိအပ္လွ၏။ ထုိသုိ႔ မဟုတ္လွ်င္ လူ႕ဘ၀ကုိရေန
ေသာ္လည္း လူဟုဆုိရန္ မလြယ္လွေပ။ ထုိ႔ေၾကာင့္
လည္း ဘုရားရွင္က မႏုႆႆ ဘာေ၀ါ ဒုလႅေဘာ
= လူ၏အျဖစ္သည္ ရခဲလွ၏ဟု ဆုိျခင္းျဖစ္၏။ ထုိသုိ႔
လူ႔ဘ၀ကုိ ရေနေသာ္လည္း လူမျဖစ္သည့္သူမ်ား၊ လူ
ဟုေခၚရန္ မသင့္သူမ်ားသည္ မသိမႈမ်ားေၾကာင့္သာ
ထုိအေျခအေနသုိ႔ ေရာက္ေနျခင္းျဖစ္၏။ မသိမႈသည္
သတၱ၀ါမ်ားကုိ မည္သည့္အခါမွ် ေကာင္းက်ိဳးေပးမည္
မဟုတ္ေပ။ သုိ႔ျဖစ္၍လည္း သိေအာင္လုပ္ရန္ တုိက္
တြန္းေနရျခင္းျဖစ္၏။
ဗုဒၶရွင္ေတာ္ျမတ္က ဘာပဲျဖစ္ျဖစ္ အမွန္အတုိင္း သိ
ေအာင္လုပ္ဟု ေဟာေတာ္မူထား၏။ ထုိစကားကုိ ပါဠိ
လုိ ပဇာနာတိ ဟုဆုိ၏။ ပဇာနာတိ= အထူးထူးအ
ျပားျပားသိ၏ဟု အဓိပၸါယ္ရ၏။ အထူးထူး အျပားျပား
သိျခင္းဟူသည္ မိမိ၏ အတြင္း အျပင္ႏွင့္ ပတ္သက္
သည္မ်ားကုိ သိျခင္းျဖစ္၏။ ရွင္းေအာင္ ေျပာရလွ်င္
စိတ္ႏွင့္ ႐ုပ္တြင္ျဖစ္ေပၚလာသည့္ အရာမွန္သမွ်ကုိ
သိျခင္းျဖစ္၏။ ထုိ႔ထက္ပုိၿပီး ရွင္းေအာင္ေျပာရလွ်င္
ခႏၶာငါးပါးတြင္ ျဖစ္ေပၚလာသည့္ အရာမ်ားကုိ သိျခင္း
ျဖစ္၏။ ခႏၶာငါးတြင္ ႐ုပ္ခႏၶာသည္ တစ္ပါးတည္းသာ
ျဖစ္ၿပီး နာမ္ခႏၶာကား ေလးပါးရွိ၏။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ႐ုပ္ကုိ
သိေအာင္လုပ္ဖုိ႔ထက္ နာမ္ခႏၶာဟုေခၚသည့္ စိတ္ကုိ
သိေအာင္လုပ္ဖုိ႔က ပုိခက္လွ၏။ ဘုရားရွင္သည္ ထုိ
အသိခက္လွသည့္ စိတ္ကုိ သိေစရန္ မိမိကုိယ္ကုိ
သတိကပ္ထားရန္ လုိေၾကာင္း သတိတရားျဖင့္ေစာင့္
ၾကည့္ၿပီး မိမိသႏၲာန္မွာ ရာဂစိတ္ျဖစ္လွ်င္လည္းရာဂ
စိတ္ျဖစ္သည္ဟုသိ၏၊ ရာဂကင္းသည့္စိတ္လွ်င္လည္း
ရာဂကင္းသည့္ စိတ္ျဖစ္သည္ဟု သိ၏၊ ေဒါသစိတ္ျဖစ္
လွ်င္လည္း ေဒါသစိတ္ျဖစ္သည္ဟုသိ၏၊ ေဒါသကင္း
သည့္ စိတ္ျဖစ္လွ်င္လည္း ေဒါသကင္းသည့္ စိတ္ျဖစ္
၏ဟု သိ၏၊ ေမာဟင္းစိတ္ျဖစ္လွ်င္လည္း ေမာဟစိတ္
ျဖစ္သည္ဟု သိ၏၊ ေမာဟကင္းသည့္ စိတ္ျဖစ္လွ်င္
လည္း ေမာဟကင္းသည့္စိတ္ျဖစ္သည္ဟုသ ိ၏စသည္
ျဖင့္ ျဖစ္ေပၚလာသည့္ မည္သည့္စိတ္ကုိ မဆုိ ျဖစ္ခုိက္
ျဖစဆဲဲမွာ သိရန္လုိေၾကာင္း ရွင္းျပေတာ္မူ၏။ အဘယ့္
ေၾကာင့္ ထုိသုိ႔ မည္သည့္စိတ္ျဖစ္ျဖစ္ ျဖစ္ခုိက္ကုိသိရန္
လုိသည္ဟုဆုိရျခင္းမွာမူ ျဖစ္ခုိက္ကုိ သိမွသာလွ်င္ ထုိ
စိတ္သည္ ေရွ႕ဆက္မျဖစ္ႏုိင္ဘဲ ရပ္တန္႔သြားမည္ ျဖစ္
ေသာေၾကာင့္ ျဖစ္၏။ အကယ္၍ ထုိစိတ္၏ ျဖစ္ဆဲျဖစ္
ခုိက္ကုိ မသိလွ်င္ အစဲြတရား၀င္လာတတ္ၿပီး ထုိစိတ္၏
ေစခုိင္းရာေနာက္ပါသြားကာကိေ လသာမ်ား၊အကုသိုလ္
တရားမ်ားသာ တုိးပြားလာတတ္ေပ၏။ မည္သည့္စိတ္
မဆုိ ခ်က္ခ်င္းသိလွ်င္ ခ်က္ခ်င္း ရပ္တန္႔ႏုိင္မည္ျဖစ္ၿပီး
ခ်က္ခ်င္းမသိဘဲ ျဖစ္ေနပါလွ်င္ ထုိစိတ္၏လႊမ္းမုိးသက္
ေရာက္မႈကုိခံရလွ်က္ ေလာဘစိတ္၊ေဒါသစိတ္၊ေမာဟ
စိတ္မ်ား အျဖစ္ေျပာင္းလဲသြားတတ္၏။ ထုိအခါမေနာ
ကံအျပစ္မွသည္ ႏႈတ္ျဖင့္ က်ဴးလြန္မႈ ၀စီကံအျပစ္၊
ကုိယ္ထိလက္ေရာက္ က်ဴးလြန္မႈကာယကံအျပစ္အထိ
က်ေရာက္လာတတ္ေပ၏။ ဤသည္မွာ ျဖစ္ေပၚလာ
သည့္ စိတ္ကုိ ျဖစ္ခုိက္တြင္ မသိမႈေၾကာင့္ျဖစ္၏။
မွန္၏။ မည္သူမဆုိတစ္ခါတစ္ရံ မိမိတုိ႔၏ စိတ္ကုိသတိ
ထားၾကည့္မိသည့္ အခါေလးမ်ား ရွိတတ္၏။ ျဖစ္ေပၚ
ေနသည့္ ေကာင္းစိတ္၊ မေကာင္းစိတ္ကုိ သတိထားမိ
သည့္ အခါမ်ားလည္း ရွိတတ္၏။ ထုိသုိ႔ သတိထားမိ
လုိက္သည့္အခါ ျဖစ္ေပၚေနသည့္ထုိစိတ္သည္ရပ္ တန္႔
သြားၿပီး ေရွ႕ဆက္မျဖစ္ေတာ့ဘဲ ေနာက္စိတ္တစ္ခုျဖစ္
ေပၚလာသည္ကုိ သတိျပဳမိၾကမည္ျဖစ္၏။ ဤသည္မွာ
စိတ္၏သေဘာပင္ ျဖစ္၏။ စိတ္သည္ တစ္ခ်ိန္တည္း
တြင္ မည္သည့္အခါမွ် ႏွစ္စိတ္ျဖစ္႐ုိးမရွိေပ။အလြ န္လ်င္
ျမန္ေသာေၾကာင့္သာ ႏွစ္စိတ္ သုံးစိတ္ျဖစ္သည့္ဟုထင္
မွတ္တတ္ၾက၏။
ေရွ႕စိတ္ကုိ သိလုိက္သည့္ႏွင့္ ထုိေရွ႕စိတ္ေပ်ာက္ၿပီး
ေနာက္သိသည့္စိတ္ ျဖစ္ေပၚလာ၏။ ထုိနည္းအတုိင္း သိ
လုိက္ သိလုိက္တုိင္း စိတ္အသစ္ အသစ္ ျဖစ္ေပၚေနျခင္း
ျဖစ္၏။ ထုိျဖစ္တုိင္း ျဖစ္တုိင္း စိတ္ကုိသိေအာင္ ႀကိဳးစား
ရန္သာ လုိအပ္လွ၏။ ဥပမာအားျဖင့္ တစ္စုံတစ္ခုကုိ ျဖစ္
ေစ တစ္စုံတစ္ေယာက္ကုိျဖစ္ေစ အေၾကာင္းျပဳၿပီး မိမိ၏
စိတ္တြင္ အလုိမက်ျဖစ္သည့္စိတ္၊ မနာလုိျဖစ္သည့္စိတ္
ျဖစ္ေပၚလာသည့္အခါ ထုိစိတ္ျဖစ္သည္ကုိ ခ်က္ခ်င္းသိ
ႏုိင္ေအာင္ သတိျပဳသင့္၏။ ထုိစိတ္ျဖစ္ခုိက္တြင္ ငါ့မွာ ဒီ
စိတ္ျဖစ္ေနပါလားဟု သိလုိက္သည္ႏွင့္ တစ္ၿပိဳင္နက္ ထုိ
စိတ္သည္ေရွ႕ဆက္ မျဖစ္ေတာ့ဘဲ ရပ္တန္႔သြားေတာ့၏။
ထုိ႔ေၾကာင့္ မည္သည့္စိတ္ျဖစ္ျဖစ္ ျဖစ္ခုိက္ကုိ သိေအာင္
ႀကိဳးစားဟု ဆုိျခင္းျဖစ္၏။ အကယ္၍ ျဖစ္ေပၚလာသည့္
စိတ္၏ျဖစ္စဲျဖစ္ခုိက္ကုိ မသိပါက အစဲြတရား၀င္လာတတ္
၏။ ေဒါသျဖစ္သည့္အခုိက္ ထုိေဒါသစိတ္ကုိ မသိပါက
အစဲြတရား၀င္လာၿပီး ေဒါသအေလ်ာက္ ေျပာဆုိမိတတ္၊
ကုိယ္ထိလက္ေရာက္ က်ဴးလြန္မိတတ္၏။ ဤသည္မွာ
ျဖစ္ခုိက္ကုိ မသိဘဲ စြဲသြားမိေသာေၾကာင့္ျဖစ္၏။
ထုိ႔အတူပင္ တစ္စုံတစ္ေယာက္ သုိ႔မဟုတ္ တစ္စုံတစ္ခု
အေပၚ သေဘာက်ေက်နပ္ႏွစ္သက္မိသည့္ စိတ္ျဖစ္ေပၚ
လာသည့္ အခါတြင္လည္းထုိစိတ္၏ျဖစ္ခုိ က္ကုိသိေအာင္
သတိျပဳရမည္ ျဖစ္၏။ မသိဘဲ လႊတ္ထားမိပါက အစဲြ
တရားျဖစ္ေပၚလာၿပီး တဏွာရာဂစိတ္၊ လုိခ်င္တပ္မက္မႈ
ေလာဘစိတ္စသည္ျဖစ္ေပၚတတ္၏။ အကယ္၍ လုိခ်င္
သည့္အတုိင္း ျဖစ္မလာျပန္လွ်င္ ေဒါသစိတ္က ထပ္ဆင့္
၀င္လာတတ္ျပန္၏။ ဤသေဘာသည္လည္း ျဖစ္ေပၚလာ
သည့္ စိတ္၏ ျဖစ္ခုိက္ကုိ မသိေသာေၾကာင့္သာ ျဖစ္၏။
ထုိ႔ေၾကာင့္ မည္သည့္စိတ္ပဲ ျဖစ္ျဖစ္ သိေအာင္လုပ္ရမည္
ဟု ဆုိျခင္းျဖစ္ပါ၏။
မဟာစည္ ဆရာေတာ္ႀကီး မိန္႔ေတာ္မူသည့္ တရား႐ႈမွတ္
နည္း လကၤာေလးရွိ၏။ ျဖစ္ခုိက္မ႐ႈ ႐ုပ္နာမ္စု စဲြမႈ၀င္
ေရာက္သည္၊ ျဖစ္တုိင္းမွတ္႐ႈ ႐ုပ္နာမ္စု စဲြမႈ ကင္းေပ်ာက္
သည္ ဟူ၍ျဖစ္၏။ ဆုိလုိသည္မွာ မိမိ၏ စိတ္တြင္ျဖစ္ေစ၊
႐ုပ္တြင္ျဖစ္ေစ ျဖစ္သမွ်၊ ေပၚသမွ်ကုိ ျဖစ္ခုိက္ေပၚခုိက္တြင္
သိရန္လုိအပ္ၿပီးမသိလုိက္ပါက အစဲြတရား၀င္တတ္ေၾကာင္း၊
ျဖစ္သမွ်အခုိက္ကုိ သိလုိက္ႏုိင္ပါက အစဲြကင္းေပ်ာက္မည္
ျဖစ္ေၾကာင္း ဆုိလုိ၏။ အစဲြတရားသည္ကား အလြန္
ေၾကာက္စရာေကာင္းလွ၏။ စဲြလန္းမိလွ်င္ အမွန္ကုိ မျမင္
ျဖစ္လာ၏။ မၿမဲျခင္းသေဘာကုိ ၿမဲသည္ဟု ထင္လာတတ္
ၿပီး မရွိကုိ အရွိဟု ထင္လာတတ္၏။ မပုိင္သည္ကုိ ပုိင္
သည္ဟု ထင္လာတတ္ၿပီး ငါမဟုတ္သည္ကုိ ငါဟုထင္
လာတတ္၏။ ထုိ႔ေၾကာင့္လည္း ငါ၊ ငါ့ဥစၥာ၊ ငါ့ရာထူး၊ ငါ့
ဂုဏ္၀ါစသည္ျဖင့္ ငါစဲြမ်ားျဖင့္ အခ်ိန္ကုန္ကာ ေလာဘ၊
ေဒါသ၊ ေမာဟ၊ မာနစသည္ ၿပိဳင္လာၾကျခင္းျဖစ္၏။ ေသ
ခ်ာသည္မွာ အေကာင္းျဖစ္ေစ အဆုိးျဖစ္ေစစဲြလန္းမိလွ်င္
မေကာင္းျဖစ္တတ္ၿပီး ဒုကၡေရာက္တတ္သည္ ဟူသည့္
အခ်က္ပင္ ျဖစ္၏။ စင္စစ္။ ထုိအစဲြတရား ျဖစ္ေပၚျခင္း၏
အေၾကာင္းကား မသိမႈေၾကာင့္ပင္ ျဖစ္ပါ၏။ ထုိမသိမႈ
သည္လည္း ျဖစ္ေခၚေပၚခုိက္ကုိ မသိလုိက္မႈပင္ ျဖစ္၏။
ျဖစ္ခုိက္ေပၚခုိက္ကုိ သိလုိက္ပါက ထုိအစဲြတရား ျဖစ္ေပၚ
ရန္ အေၾကာင္းမရွိေတာ့ေပ။ အစဲြတရားကင္းလွ်င္ ဒုကၡ
ကင္းမည္သာ ျဖစ္၏။ ဒုကၡကင္းျခင္းသည္ ခ်မ္းသာျခင္း
ပင္ျဖစ္၏။
ထုိ႔ေၾကာင့္ ဒုကၡမရွိ ခ်မ္းသာသိဖုိ႔ အစဲြမရွိၾကရန္ လုိ
ေၾကာင္း ဆုိျခင္းျဖစ္၏။ အစဲြမရွိရန္အတြက္ကား သိမွပင္
ျဖစ္၏။
အခ်ဳပ္အားျဖင့္ ေျပာလုိသည္မွာ ဘာပဲျဖစ္ျဖစ္ သိေအာင္
လုပ္ရန္ ေျပာလုိရင္းျဖစ္၏။ ကာမဂုဏ္အာ႐ံုမ်ားတုိးတက္
ျဖစ္ထြန္းမ်ားျပားလာသည့္ ယေန႔ေခတ္တြင္ထုိကာမဂုဏ္
အာ႐ုံမ်ား၏ ဖုံးလႊမ္းမႈေၾကာင့္ သတၱ၀ါတုိ႔သည္ ေလာဘ၊
ေဒါသ၊ ေမာဟ မာနစသည့္ကိေလသာမ်ားျဖင့္သာအ ခ်ိန္
ကုန္ေနၾကၿပီး သိသင့္ သိထုိက္သည္မ်ားကုိ မသိႏုိင ္ျဖစ္
ေနၾကရ၏။ မသိၾကသျဖင့္ ဒုကၡမ်ားလည္း ျဖစ္ေနၾကရ၏။
ဒုကၡျဖစ္ရျခင္းသည္ စဲြလမ္းမိၾကသျဖင့္ ျဖစ္ရျခင္းျဖစ္၏။
ထုိစဲြလန္းမႈ၏ အေၾကာင္းကား မသိမႈ အ၀ိဇၨာေၾကာင့္ပင္
ျဖစ္ပါ၏။ ထုိမသိမႈကုိ အၾကြင္းမဲ့ပယ္သတ္ႏုိင္ရန္အတ ြက္
ကား အစစအရာရာ သိေအာင္ႀကိဳးစားမွသာ ျဖစ္ေပမည္။
သိရန္အတြက္ကား ေရွးဦးစြာ သညာသိျဖစ္ျဖင့္သိေအာင္
ႀကိဳးစားရမည္ျဖစ္ၿပီး ထုိမွ ပညာသိျဖင့္ သိေအာင္ၾကိဳးစား
ရမည္သာ ျဖစ္ပါ၏။ ပညာသိျဖင့္သိရန္အတြက္ကားျမတ ္
စြာဘုရားရွင္၏ လမ္းညႊန္မႈအတုိင္း စိတ္မွာျဖစ္ေစ၊႐ုပ္မွာ
ျဖစ္ေစ ျဖစ္ေပၚလာသည့္ အရာမ်ားကုိ သတိကပ္လ်က္
ျဖစ္ခုိက္ေပၚခုိက္၊ ျဖစ္စဲေပၚစဲမွာပင္ သိေအာင ္ႀကိဳးစားရ
မည္သာ ျဖစ္ပါ၏။ ထုိသုိ႔ ျဖစ္ခုိက္ေပၚခုိက္တြင္ အလုိက္
သင့္ လုိက္သိေနမည္ဆုိလွ်င္ ႐ုပ္နာမ္ကုိအမွီျပဳ၍ အစဲြ
တရားလည္း ျဖစ္ေပၚလာမည္မဟုတ္ေတာ့ေပ။ အစဲြမရွိ
လွ်င္ ဒုကၡလည္း မရွိႏုိင္ေပ။ ဒုကၡမရွိလွ်င္အခုိက္အတန္႔
အားျဖင့္ ၿငိမ္းေနမည္သာ ျဖစ္ပါ၏။ အၾကြင္းမဲ့ ၿငိမ္းရန္
အတြက္ကား အၾကြင္းမရွိ ပယ္သတ္ႏုိင္ရန္ လုိအပ္ေပ
၏။ ထုိ႔ေၾကာင့္ မသိမႈမ်ားေၾကာင့္ စဲြလမ္းမႈေတြျဖစ္ေနရ
ၿပီး စဲြလမ္းမႈမ်ားေၾကာင့္ ဒုကၡျဖစ္ေနၾကရသည့္ ေလာက
ႀကီးတြင္ ဒုကၡျဖစ္ေၾကာင္း စဲြလန္းမႈကုိ ပယ္ေဖ်ာက္ႏုိင္
ရန္ မည္သည့္အရာပဲျဖစ္ျဖစ္ ျဖစ္ခုိက္ ေပၚခုိက္၊ ျဖစ္ဆဲ
ေပၚဆဲတြင္ သိေအာင္သာလုပ္ၾကပါဟုတုိက္တြ န္းလုိက္
ရပါသတည္း။
မနာပဒါယီ အရွင္၀ိစိတၱ
သိျခင္းႏွင့္ မသိျခင္းကုိ စာလုိေျပာလွ်င္ ၀ိဇၨာႏွင့္
အ၀ိဇၨာဟု ေျပာႏုိင္၏။ အ၀ိဇၨာကား မသိျခင္းျဖစ္ၿပီး
၀ိဇၨာကား သိျခင္းျဖစ္၏။ မသိမႈမ်ားလာလွ်င္ သိမႈ
ကြယ္ေပ်ာက္တတ္ၿပီး သိလာလွ်င္ကား မသိမႈကုိ
ပယ္ေဖ်ာက္ေပးတတ္၏။ ထုိသိမႈသည္ ဖတ္မွတ္
ေလ့လာ နာၾကားသျဖင့္ သိရွိရသည့္ အမွတ္သညာ
အသိႏွင့္ လက္ေတြ႕လုိက္နာက်င့္ႀကံ အားထုတ္သ
ျဖင့္ သိရွိလာသည့္ ဉာဏ္ႏွင့္ယွဥ္သည့္ အသိဟူ၍
ႏွစ္မ်ိဳးရွိ၏။ ထုိအသိႏွစ္မ်ိဳးလုံး ရွိရန္လုိအပ္၏။
ယေန႔ေခတ္ လူအမ်ားစုသည္ ပညာသိျဖင့္ သိရန္
ေ၀းစြ သညာသိျဖင့္ပင္ သိသူအလြန္ရွားေနသည္ကုိ
ေတြ႕ရ၏။ အထူးသျဖင့္ ဗုဒၶဘာသာ အမ်ားစုသည္
ထုိသုိ႔ျဖစ္ေနၾက၏။ ဗုဒၶဘာသာ အမည္ခံထားေသာ္
လည္း မိမိတို႔ကုိးကြယ္သည့္ ဗုဒၶဘာသာႏွင ့္စပ္၍
တစ္လုံးတစ္ပါဒမွ် မသိျဖစ္ေနၾက၏။ ဗုဒၶ၏ စစ္မွန္
သည့္ အဆုံးအမမ်ားႏွင့္ ေတြ႕ႀကဳံေနရေသာ္လည္း
မသိမႈမ်ားက ဖုံးလႊမ္းထားသျဖင့္ သိခြင့္သာပါလွ်က္
မသိၾကဘဲျဖစ္ေနၾက၏။ မသိ၍သိေအာင္လုပ္သည္
လား ဆုိေသာ္လည္း မလုပ္ၾကေပ။ စင္စစ္ မသိပါ
က သိေအာင္လုပ္သင့္၏။ ေရွးဦးစြာ သညာသိျဖင့္
သိေအာင္ႀကိဳးစားၿပီး ပညာသိျဖင့္ သိသည္အထိ
အားထုတ္သင့္၏။ မသိ၍မလုပ္၊ မလုပ္သျဖင့္ မသိ
သုိ႔ဆုိလွ်င္ မည့္သည့္အခ်ိန္တြင္ လုပ္၍ မည္သည့္
အခ်ိန္တြင္ သိၾကမည္နည္း။ ဤသုိ႔သာ မလုပ္မသိ၊
မသိမလုပ္ သံသရာတြင္ က်င္လည္ေနမည္ဆုိပါက
ပညာသိျဖင့္ သိရန္မဆုိထားဘိ သညာသိျဖင့္သိရန္
ပင္ အလြန္ေ၀းကြာ ေနေပေတာ့မည္သာ ျဖစ္၏။
စာေရးသူသည္ အသက္အရြယ္အရ ျဖတ္သန္းက်င္
လည္ရသည့္ ပတ္၀န္းက်င္ အေနအထားအရ လူ
အေတာ္မ်ားမ်ားႏွင့္ ေတြ႕ႀကဳံဆက္ဆံ ေျပာဆုိေဟာ
ေျပာဖူး၏။ လူငယ္၊ လူလတ္၊ လူႀကီး အရြယ္သုံးမ်ိဳး
လုံးႏွင့္ ဆုံမိဖူး၏။ မသိမႈကား သုံးမ်ိဳးလုံးအတူတူပင္
ျဖစ္ၾက၏။ တစ္ခါတစ္ရံ လူႀကီးမ်ားကပင္ မသိမႈ ပုိ
ၾကေသး၏။ အရင္ေမြး၍သာ အႀကီးျဖစ္ေနေသာ္
လည္း အသိပညာ အေနျဖင့္ကား အငယ္ျဖစ္ေနၾက
၏။ မသိမႈမ်ားလာသည့္ အခါ အမွားအမွန္ကုိလည္း
မခဲြျခားတတ္ဘဲ ျဖစ္တတ္၏။ အမွားကုိ အမွန္ အမွန္
ကုိ အမွား ထင္ေနမိတတ္၏။ ထုိ႔ထက္ ပုိဆုိသည္
ကား မသိမႈ အလြန္ အားေကာင္းလာသည့္ အခါ
ကုသုိလ္မွန္း မသိ အကုသုိလ္မွန္း မသိျဖစ္လာတတ္
ျခင္းပင္ ျဖစ္၏။ ကုသုိလ္ကုိ အကုသုိလ္ထင္၊ အကု
သုိလ္ကုိ ကုသုိလ္ထင္ကာ ေရလုိက္လဲြလာတတ္ျခင္း
ပင္ ျဖစ္၏။ အကယ္၍ တစ္စုံတစ္ဦးသည္ ကုသုိလ္
အကုသုိလ္ကုိ မသိျဖစ္ေနလွ်င္ လူ႔ဘ၀ကုသိုလ္ရေန
ေသာ္လည္း ထုိသူကုိ လူဟုပင္ ဆုိရန္ခက္ခဲလွ၏။
စင္စစ္ လူဟူသည္ ကုသလာကုသလံ မနသိ ဇာနာ
တီတိ မႏုေႆာ= ကုသုိလ္ အကုသုိလ္ကုိ သိတတ္
ေသာေၾကာင့္ လူမည္၏ ဟု ဆုိသျဖင့္ ကုသုိလ္အကု
သုိလ္ကုိ ခဲြျခားသိရွိရန္ လုိအပ္လွ၏။ အေၾကာင္း
အက်ိဳး၊ အေကာင္းအဆုံးကုိ နားလည္သေဘာေပါက္
ရန္ လုိအပ္လွ၏။ ထုိသုိ႔ မဟုတ္လွ်င္ လူ႕ဘ၀ကုိရေန
ေသာ္လည္း လူဟုဆုိရန္ မလြယ္လွေပ။ ထုိ႔ေၾကာင့္
လည္း ဘုရားရွင္က မႏုႆႆ ဘာေ၀ါ ဒုလႅေဘာ
= လူ၏အျဖစ္သည္ ရခဲလွ၏ဟု ဆုိျခင္းျဖစ္၏။ ထုိသုိ႔
လူ႔ဘ၀ကုိ ရေနေသာ္လည္း လူမျဖစ္သည့္သူမ်ား၊ လူ
ဟုေခၚရန္ မသင့္သူမ်ားသည္ မသိမႈမ်ားေၾကာင့္သာ
ထုိအေျခအေနသုိ႔ ေရာက္ေနျခင္းျဖစ္၏။ မသိမႈသည္
သတၱ၀ါမ်ားကုိ မည္သည့္အခါမွ် ေကာင္းက်ိဳးေပးမည္
မဟုတ္ေပ။ သုိ႔ျဖစ္၍လည္း သိေအာင္လုပ္ရန္ တုိက္
တြန္းေနရျခင္းျဖစ္၏။
ဗုဒၶရွင္ေတာ္ျမတ္က ဘာပဲျဖစ္ျဖစ္ အမွန္အတုိင္း သိ
ေအာင္လုပ္ဟု ေဟာေတာ္မူထား၏။ ထုိစကားကုိ ပါဠိ
လုိ ပဇာနာတိ ဟုဆုိ၏။ ပဇာနာတိ= အထူးထူးအ
ျပားျပားသိ၏ဟု အဓိပၸါယ္ရ၏။ အထူးထူး အျပားျပား
သိျခင္းဟူသည္ မိမိ၏ အတြင္း အျပင္ႏွင့္ ပတ္သက္
သည္မ်ားကုိ သိျခင္းျဖစ္၏။ ရွင္းေအာင္ ေျပာရလွ်င္
စိတ္ႏွင့္ ႐ုပ္တြင္ျဖစ္ေပၚလာသည့္ အရာမွန္သမွ်ကုိ
သိျခင္းျဖစ္၏။ ထုိ႔ထက္ပုိၿပီး ရွင္းေအာင္ေျပာရလွ်င္
ခႏၶာငါးပါးတြင္ ျဖစ္ေပၚလာသည့္ အရာမ်ားကုိ သိျခင္း
ျဖစ္၏။ ခႏၶာငါးတြင္ ႐ုပ္ခႏၶာသည္ တစ္ပါးတည္းသာ
ျဖစ္ၿပီး နာမ္ခႏၶာကား ေလးပါးရွိ၏။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ႐ုပ္ကုိ
သိေအာင္လုပ္ဖုိ႔ထက္ နာမ္ခႏၶာဟုေခၚသည့္ စိတ္ကုိ
သိေအာင္လုပ္ဖုိ႔က ပုိခက္လွ၏။ ဘုရားရွင္သည္ ထုိ
အသိခက္လွသည့္ စိတ္ကုိ သိေစရန္ မိမိကုိယ္ကုိ
သတိကပ္ထားရန္ လုိေၾကာင္း သတိတရားျဖင့္ေစာင့္
ၾကည့္ၿပီး မိမိသႏၲာန္မွာ ရာဂစိတ္ျဖစ္လွ်င္လည္းရာဂ
စိတ္ျဖစ္သည္ဟုသိ၏၊ ရာဂကင္းသည့္စိတ္လွ်င္လည္း
ရာဂကင္းသည့္ စိတ္ျဖစ္သည္ဟု သိ၏၊ ေဒါသစိတ္ျဖစ္
လွ်င္လည္း ေဒါသစိတ္ျဖစ္သည္ဟုသိ၏၊ ေဒါသကင္း
သည့္ စိတ္ျဖစ္လွ်င္လည္း ေဒါသကင္းသည့္ စိတ္ျဖစ္
၏ဟု သိ၏၊ ေမာဟင္းစိတ္ျဖစ္လွ်င္လည္း ေမာဟစိတ္
ျဖစ္သည္ဟု သိ၏၊ ေမာဟကင္းသည့္ စိတ္ျဖစ္လွ်င္
လည္း ေမာဟကင္းသည့္စိတ္ျဖစ္သည္ဟုသ
ျဖင့္ ျဖစ္ေပၚလာသည့္ မည္သည့္စိတ္ကုိ မဆုိ ျဖစ္ခုိက္
ျဖစဆဲဲမွာ သိရန္လုိေၾကာင္း ရွင္းျပေတာ္မူ၏။ အဘယ့္
ေၾကာင့္ ထုိသုိ႔ မည္သည့္စိတ္ျဖစ္ျဖစ္ ျဖစ္ခုိက္ကုိသိရန္
လုိသည္ဟုဆုိရျခင္းမွာမူ ျဖစ္ခုိက္ကုိ သိမွသာလွ်င္ ထုိ
စိတ္သည္ ေရွ႕ဆက္မျဖစ္ႏုိင္ဘဲ ရပ္တန္႔သြားမည္ ျဖစ္
ေသာေၾကာင့္ ျဖစ္၏။ အကယ္၍ ထုိစိတ္၏ ျဖစ္ဆဲျဖစ္
ခုိက္ကုိ မသိလွ်င္ အစဲြတရား၀င္လာတတ္ၿပီး ထုိစိတ္၏
ေစခုိင္းရာေနာက္ပါသြားကာကိေ
တရားမ်ားသာ တုိးပြားလာတတ္ေပ၏။ မည္သည့္စိတ္
မဆုိ ခ်က္ခ်င္းသိလွ်င္ ခ်က္ခ်င္း ရပ္တန္႔ႏုိင္မည္ျဖစ္ၿပီး
ခ်က္ခ်င္းမသိဘဲ ျဖစ္ေနပါလွ်င္ ထုိစိတ္၏လႊမ္းမုိးသက္
ေရာက္မႈကုိခံရလွ်က္ ေလာဘစိတ္၊ေဒါသစိတ္၊ေမာဟ
စိတ္မ်ား အျဖစ္ေျပာင္းလဲသြားတတ္၏။ ထုိအခါမေနာ
ကံအျပစ္မွသည္ ႏႈတ္ျဖင့္ က်ဴးလြန္မႈ ၀စီကံအျပစ္၊
ကုိယ္ထိလက္ေရာက္ က်ဴးလြန္မႈကာယကံအျပစ္အထိ
က်ေရာက္လာတတ္ေပ၏။ ဤသည္မွာ ျဖစ္ေပၚလာ
သည့္ စိတ္ကုိ ျဖစ္ခုိက္တြင္ မသိမႈေၾကာင့္ျဖစ္၏။
မွန္၏။ မည္သူမဆုိတစ္ခါတစ္ရံ မိမိတုိ႔၏ စိတ္ကုိသတိ
ထားၾကည့္မိသည့္ အခါေလးမ်ား ရွိတတ္၏။ ျဖစ္ေပၚ
ေနသည့္ ေကာင္းစိတ္၊ မေကာင္းစိတ္ကုိ သတိထားမိ
သည့္ အခါမ်ားလည္း ရွိတတ္၏။ ထုိသုိ႔ သတိထားမိ
လုိက္သည့္အခါ ျဖစ္ေပၚေနသည့္ထုိစိတ္သည္ရပ္
သြားၿပီး ေရွ႕ဆက္မျဖစ္ေတာ့ဘဲ ေနာက္စိတ္တစ္ခုျဖစ္
ေပၚလာသည္ကုိ သတိျပဳမိၾကမည္ျဖစ္၏။ ဤသည္မွာ
စိတ္၏သေဘာပင္ ျဖစ္၏။ စိတ္သည္ တစ္ခ်ိန္တည္း
တြင္ မည္သည့္အခါမွ် ႏွစ္စိတ္ျဖစ္႐ုိးမရွိေပ။အလြ
ျမန္ေသာေၾကာင့္သာ ႏွစ္စိတ္ သုံးစိတ္ျဖစ္သည့္ဟုထင္
မွတ္တတ္ၾက၏။
ေရွ႕စိတ္ကုိ သိလုိက္သည့္ႏွင့္ ထုိေရွ႕စိတ္ေပ်ာက္ၿပီး
ေနာက္သိသည့္စိတ္ ျဖစ္ေပၚလာ၏။ ထုိနည္းအတုိင္း သိ
လုိက္ သိလုိက္တုိင္း စိတ္အသစ္ အသစ္ ျဖစ္ေပၚေနျခင္း
ျဖစ္၏။ ထုိျဖစ္တုိင္း ျဖစ္တုိင္း စိတ္ကုိသိေအာင္ ႀကိဳးစား
ရန္သာ လုိအပ္လွ၏။ ဥပမာအားျဖင့္ တစ္စုံတစ္ခုကုိ ျဖစ္
ေစ တစ္စုံတစ္ေယာက္ကုိျဖစ္ေစ အေၾကာင္းျပဳၿပီး မိမိ၏
စိတ္တြင္ အလုိမက်ျဖစ္သည့္စိတ္၊ မနာလုိျဖစ္သည့္စိတ္
ျဖစ္ေပၚလာသည့္အခါ ထုိစိတ္ျဖစ္သည္ကုိ ခ်က္ခ်င္းသိ
ႏုိင္ေအာင္ သတိျပဳသင့္၏။ ထုိစိတ္ျဖစ္ခုိက္တြင္ ငါ့မွာ ဒီ
စိတ္ျဖစ္ေနပါလားဟု သိလုိက္သည္ႏွင့္ တစ္ၿပိဳင္နက္ ထုိ
စိတ္သည္ေရွ႕ဆက္ မျဖစ္ေတာ့ဘဲ ရပ္တန္႔သြားေတာ့၏။
ထုိ႔ေၾကာင့္ မည္သည့္စိတ္ျဖစ္ျဖစ္ ျဖစ္ခုိက္ကုိ သိေအာင္
ႀကိဳးစားဟု ဆုိျခင္းျဖစ္၏။ အကယ္၍ ျဖစ္ေပၚလာသည့္
စိတ္၏ျဖစ္စဲျဖစ္ခုိက္ကုိ မသိပါက အစဲြတရား၀င္လာတတ္
၏။ ေဒါသျဖစ္သည့္အခုိက္ ထုိေဒါသစိတ္ကုိ မသိပါက
အစဲြတရား၀င္လာၿပီး ေဒါသအေလ်ာက္ ေျပာဆုိမိတတ္၊
ကုိယ္ထိလက္ေရာက္ က်ဴးလြန္မိတတ္၏။ ဤသည္မွာ
ျဖစ္ခုိက္ကုိ မသိဘဲ စြဲသြားမိေသာေၾကာင့္ျဖစ္၏။
ထုိ႔အတူပင္ တစ္စုံတစ္ေယာက္ သုိ႔မဟုတ္ တစ္စုံတစ္ခု
အေပၚ သေဘာက်ေက်နပ္ႏွစ္သက္မိသည့္ စိတ္ျဖစ္ေပၚ
လာသည့္ အခါတြင္လည္းထုိစိတ္၏ျဖစ္ခုိ
သတိျပဳရမည္ ျဖစ္၏။ မသိဘဲ လႊတ္ထားမိပါက အစဲြ
တရားျဖစ္ေပၚလာၿပီး တဏွာရာဂစိတ္၊ လုိခ်င္တပ္မက္မႈ
ေလာဘစိတ္စသည္ျဖစ္ေပၚတတ္၏။ အကယ္၍ လုိခ်င္
သည့္အတုိင္း ျဖစ္မလာျပန္လွ်င္ ေဒါသစိတ္က ထပ္ဆင့္
၀င္လာတတ္ျပန္၏။ ဤသေဘာသည္လည္း ျဖစ္ေပၚလာ
သည့္ စိတ္၏ ျဖစ္ခုိက္ကုိ မသိေသာေၾကာင့္သာ ျဖစ္၏။
ထုိ႔ေၾကာင့္ မည္သည့္စိတ္ပဲ ျဖစ္ျဖစ္ သိေအာင္လုပ္ရမည္
ဟု ဆုိျခင္းျဖစ္ပါ၏။
မဟာစည္ ဆရာေတာ္ႀကီး မိန္႔ေတာ္မူသည့္ တရား႐ႈမွတ္
နည္း လကၤာေလးရွိ၏။ ျဖစ္ခုိက္မ႐ႈ ႐ုပ္နာမ္စု စဲြမႈ၀င္
ေရာက္သည္၊ ျဖစ္တုိင္းမွတ္႐ႈ ႐ုပ္နာမ္စု စဲြမႈ ကင္းေပ်ာက္
သည္ ဟူ၍ျဖစ္၏။ ဆုိလုိသည္မွာ မိမိ၏ စိတ္တြင္ျဖစ္ေစ၊
႐ုပ္တြင္ျဖစ္ေစ ျဖစ္သမွ်၊ ေပၚသမွ်ကုိ ျဖစ္ခုိက္ေပၚခုိက္တြင္
သိရန္လုိအပ္ၿပီးမသိလုိက္ပါက
ျဖစ္သမွ်အခုိက္ကုိ သိလုိက္ႏုိင္ပါက အစဲြကင္းေပ်ာက္မည္
ျဖစ္ေၾကာင္း ဆုိလုိ၏။ အစဲြတရားသည္ကား အလြန္
ေၾကာက္စရာေကာင္းလွ၏။ စဲြလန္းမိလွ်င္ အမွန္ကုိ မျမင္
ျဖစ္လာ၏။ မၿမဲျခင္းသေဘာကုိ ၿမဲသည္ဟု ထင္လာတတ္
ၿပီး မရွိကုိ အရွိဟု ထင္လာတတ္၏။ မပုိင္သည္ကုိ ပုိင္
သည္ဟု ထင္လာတတ္ၿပီး ငါမဟုတ္သည္ကုိ ငါဟုထင္
လာတတ္၏။ ထုိ႔ေၾကာင့္လည္း ငါ၊ ငါ့ဥစၥာ၊ ငါ့ရာထူး၊ ငါ့
ဂုဏ္၀ါစသည္ျဖင့္ ငါစဲြမ်ားျဖင့္ အခ်ိန္ကုန္ကာ ေလာဘ၊
ေဒါသ၊ ေမာဟ၊ မာနစသည္ ၿပိဳင္လာၾကျခင္းျဖစ္၏။ ေသ
ခ်ာသည္မွာ အေကာင္းျဖစ္ေစ အဆုိးျဖစ္ေစစဲြလန္းမိလွ်င္
မေကာင္းျဖစ္တတ္ၿပီး ဒုကၡေရာက္တတ္သည္ ဟူသည့္
အခ်က္ပင္ ျဖစ္၏။ စင္စစ္။ ထုိအစဲြတရား ျဖစ္ေပၚျခင္း၏
အေၾကာင္းကား မသိမႈေၾကာင့္ပင္ ျဖစ္ပါ၏။ ထုိမသိမႈ
သည္လည္း ျဖစ္ေခၚေပၚခုိက္ကုိ မသိလုိက္မႈပင္ ျဖစ္၏။
ျဖစ္ခုိက္ေပၚခုိက္ကုိ သိလုိက္ပါက ထုိအစဲြတရား ျဖစ္ေပၚ
ရန္ အေၾကာင္းမရွိေတာ့ေပ။ အစဲြတရားကင္းလွ်င္ ဒုကၡ
ကင္းမည္သာ ျဖစ္၏။ ဒုကၡကင္းျခင္းသည္ ခ်မ္းသာျခင္း
ပင္ျဖစ္၏။
ထုိ႔ေၾကာင့္ ဒုကၡမရွိ ခ်မ္းသာသိဖုိ႔ အစဲြမရွိၾကရန္ လုိ
ေၾကာင္း ဆုိျခင္းျဖစ္၏။ အစဲြမရွိရန္အတြက္ကား သိမွပင္
ျဖစ္၏။
အခ်ဳပ္အားျဖင့္ ေျပာလုိသည္မွာ ဘာပဲျဖစ္ျဖစ္ သိေအာင္
လုပ္ရန္ ေျပာလုိရင္းျဖစ္၏။ ကာမဂုဏ္အာ႐ံုမ်ားတုိးတက္
ျဖစ္ထြန္းမ်ားျပားလာသည့္ ယေန႔ေခတ္တြင္ထုိကာမဂုဏ္
အာ႐ုံမ်ား၏ ဖုံးလႊမ္းမႈေၾကာင့္ သတၱ၀ါတုိ႔သည္ ေလာဘ၊
ေဒါသ၊ ေမာဟ မာနစသည့္ကိေလသာမ်ားျဖင့္သာအ
ကုန္ေနၾကၿပီး သိသင့္ သိထုိက္သည္မ်ားကုိ မသိႏုိင ္ျဖစ္
ေနၾကရ၏။ မသိၾကသျဖင့္ ဒုကၡမ်ားလည္း ျဖစ္ေနၾကရ၏။
ဒုကၡျဖစ္ရျခင္းသည္ စဲြလမ္းမိၾကသျဖင့္ ျဖစ္ရျခင္းျဖစ္၏။
ထုိစဲြလန္းမႈ၏ အေၾကာင္းကား မသိမႈ အ၀ိဇၨာေၾကာင့္ပင္
ျဖစ္ပါ၏။ ထုိမသိမႈကုိ အၾကြင္းမဲ့ပယ္သတ္ႏုိင္ရန္အတ
ကား အစစအရာရာ သိေအာင္ႀကိဳးစားမွသာ ျဖစ္ေပမည္။
သိရန္အတြက္ကား ေရွးဦးစြာ သညာသိျဖစ္ျဖင့္သိေအာင္
ႀကိဳးစားရမည္ျဖစ္ၿပီး ထုိမွ ပညာသိျဖင့္ သိေအာင္ၾကိဳးစား
ရမည္သာ ျဖစ္ပါ၏။ ပညာသိျဖင့္သိရန္အတြက္ကားျမတ
စြာဘုရားရွင္၏ လမ္းညႊန္မႈအတုိင္း စိတ္မွာျဖစ္ေစ၊႐ုပ္မွာ
ျဖစ္ေစ ျဖစ္ေပၚလာသည့္ အရာမ်ားကုိ သတိကပ္လ်က္
ျဖစ္ခုိက္ေပၚခုိက္၊ ျဖစ္စဲေပၚစဲမွာပင္ သိေအာင ္ႀကိဳးစားရ
မည္သာ ျဖစ္ပါ၏။ ထုိသုိ႔ ျဖစ္ခုိက္ေပၚခုိက္တြင္ အလုိက္
သင့္ လုိက္သိေနမည္ဆုိလွ်င္ ႐ုပ္နာမ္ကုိအမွီျပဳ၍ အစဲြ
တရားလည္း ျဖစ္ေပၚလာမည္မဟုတ္ေတာ့ေပ။ အစဲြမရွိ
လွ်င္ ဒုကၡလည္း မရွိႏုိင္ေပ။ ဒုကၡမရွိလွ်င္အခုိက္အတန္႔
အားျဖင့္ ၿငိမ္းေနမည္သာ ျဖစ္ပါ၏။ အၾကြင္းမဲ့ ၿငိမ္းရန္
အတြက္ကား အၾကြင္းမရွိ ပယ္သတ္ႏုိင္ရန္ လုိအပ္ေပ
၏။ ထုိ႔ေၾကာင့္ မသိမႈမ်ားေၾကာင့္ စဲြလမ္းမႈေတြျဖစ္ေနရ
ၿပီး စဲြလမ္းမႈမ်ားေၾကာင့္ ဒုကၡျဖစ္ေနၾကရသည့္ ေလာက
ႀကီးတြင္ ဒုကၡျဖစ္ေၾကာင္း စဲြလန္းမႈကုိ ပယ္ေဖ်ာက္ႏုိင္
ရန္ မည္သည့္အရာပဲျဖစ္ျဖစ္ ျဖစ္ခုိက္ ေပၚခုိက္၊ ျဖစ္ဆဲ
ေပၚဆဲတြင္ သိေအာင္သာလုပ္ၾကပါဟုတုိက္တြ
ရပါသတည္း။
မနာပဒါယီ အရွင္၀ိစိတၱ
0 comments:
Post a Comment