“ေမတၱာ”
“ေမတၱာ” ဆိုတဲ့ ဥစၥာဟာ ဘာမ်ားလဲလို႔ အဲဒီပုဒ္ အေၾကာင္းကို
ပါဠိ အ႒ကထာ ဋီကာမွာ ႐ွိတဲ့အထဲ ဘုန္းႀကီးတို႔ နည္းနည္း
Commentary လုပ္ျပမယ္။ အဲဒီေတာ့ ေ႐ွးဦးစြာ ပါဠိေတာ္မွာ
အ႒ကထာ ဋီကာ မဟုတ္ဘူး။
ပါဠိေတာ္မွာ “ေမတၱာ” ဆိုတဲ့ စကားလံုး ဟိုး “ဒီပကၤရာ”
ဘုရားေျခရင္းမွာ ဗ်ာဒိတ္လို႔ေခၚတဲ့ Confirmation ေပါ့၊
ဘုရားျဖစ္ဖို႔ ေသခ်ာၿပီဆိုတဲ့ အတည္ျပဳခ်က္ ရၿပီးတဲ့အခါ
“သုေမဓာ” ရေသ့က ဘုရားျဖစ္လိမ့္မယ္ဆိုတဲ့
အတည္ျပဳခ်က္ေတာ့ ငါရၿပီ၊ ဘုရားျဖစ္ေၾကာင္း
အက်င့္ေကာင္းေတြဟာ ဘာလဲ ဆိုၿပီးေတာ့ သူ
လိုက္ၿပီးေတာ့ ႐ွာေဖြတာ ပါရမီဆိုတဲ့ က်င့္စဥ္ဆယ္ပါးကို
သြားေတြ႕တယ္၊ ဘာသြားေတြ႕သလဲ..... “ပါရမီ”။
“ပါရမီ” ဆိုတဲ့ပုဒ္ကို ဘုန္းၾကီးတို႔ အ႒ကထာ ဋီကာ မွာေတာ့
“ပရမာနံ ဥတၱမပုရိသာနံ ကမၼံ” ဒီလို ေတြ႕တယ္။
ဘုန္းၾကီးတို႔လည္း ႀကိဳက္တယ္။
“ပရမ” ကို “ဥတၱမပုရိသ” လို႔ ဘာသာျပန္တယ္။
“လူျမတ္” ေပါ့။
“ကမၼံ” ဆိုတာ “စရဏံ” ပဲ။ လူျမတ္တို႔ရဲ႕ အက်င့္။
“ပါရမီ”ပုဒ္ကို ဘယ္လိုေျပာခ်င္လဲ။
“လူျမတ္တို႔အက်င့္”။
အဲဒီေတာ့ Noble conduct ေျပာဖို႔ ေကာင္းတယ္။
သို႔ေသာ္လည္းပဲ အဲဒီပါရမီဆယ္ပါး ပါရမီ ဒီစာလံုးကို
ကမၻာအရပ္ရပ္ ပညာ႐ွိေတြ ဘုန္းၾကီးတို႔ဆရာ ၊
ဆရာေတာ္ႀကီး အရွင္ေသ႒ိလတို႔ ၊
ဘုန္းၾကီး အလြန္ၾကည္ညိဳတဲ့ ဆရာေတာ္ႀကီး အရွင္နာရဒတို႔ ၊
သဒၶါတိႆတို႔ ဒီဆရာေတာ္ႀကီးေတြ ဟို Pali Text Society က
Rhys Davids တို႔ အပါအဝင္ေပါ့ေလ၊
ဒီ “ပါရမီ” ပုဒ္ကို ဘာသာျပန္တဲ့အခါမွာ “Perfection” လို႔ပဲ
ဘာသာျပန္ၾကတယ္၊ Perfect ဆိုတာက ျပည့္စံုတာ။
“သိဒၶတၱေဂါတမဗုဒၶ”ဟာ ပရိသတ္ေရ ေျခႏွစ္ေခ်ာင္းေပါက္တဲ့
သတၱ၀ါေတြထဲမွာ အက်င့္ေကာင္း မွန္သမွ်နဲ႔ ဘာျဖစ္လဲ.. ...
အျပည့္စံုဆံုးေသာ ပုဂိၢဳလ္ပဲ မဟုတ္လား။
Most perfect one ေပါ့။ ေျခႏွစ္ေခ်ာင္းေပါက္တဲ့
လူထဲမွာေရာ နတ္ထဲမွာေရာ၊ ျဗဟၼာထဲမွာေရာ၊
သူေတာ္ေကာင္း အက်င့္မွန္သမွ် အကုန္လံုးနဲ႔
ဘာျဖစ္လဲ.... ျပည့္စံုလို႔ “Perfect one” လို႔ေခၚတယ္။
အဲဒီေတာ့ “Perfect” ဆိုတာဘာလဲ “ျပည့္စံုျခင္း”။
“Perfect one” ဆိုတာဘာတဲ့လဲ “ျပည့္စံုသူ” ဒီလို။
အဲဒါ တိုင္းျပည္တျပည္လံုး စီးပြားေရး ၊က်န္းမာေရး ၊
ပညာေရး အကုန္လံုး ၿငိမ္းခ်မ္းေရး ျပည့္စံုခ်င္ရင္
ဘာလုပ္ရမလဲ ျပည့္စံုတဲ့အက်င့္ကို က်င့္။
Perfect အဲဒီအက်င့္ က်င့္မဲ့ ေခါင္းေဆာင္ေတြ
အကုန္လံုးလဲပဲ ဘာျဖစ္ဖို႔လိုလဲ။
Perfect ျဖစ္ရမယ္။ ဘုန္းၾကီးက ဒီလို ဆိုခ်င္တယ္။
အဲေတာ့ ကိုယ္ကိုယ္တိုင္က Lead လုပ္ေနၿပီးေတာ့
Imperfect ျဖစ္ေနလို႔႐ွိရင္ ကိုယ့္ရဲ႕ Leadership ေအာက္မွာ
ေနတဲ့ လူလည္းပဲ Imperfect ျဖစ္သြားႏိုင္တယ္။
အဲဒါေၾကာင့္ ကိုယ္ကိုယ္တိုင္ Perfect ျဖစ္ေအာင္ က်င့္ပါ၊
ဒါကို ဘုန္းၾကီးက ဆီေလွ်ာ္ေအာင္ ဘယ္လိုေျပာလိုက္သလဲ
ဆိုေတာ့ ေခါင္းေဆာင္တို႔ က်င့္စဥ္တရား ဒီလိုေလး ေျပာတာ။
အဲဒါကို U.N မွာ ေျပာတယ္။
လာနားေထာင္တဲ့ ပရိသတ္က ထိုင္ခံုမဆန္႔ဘူး။
ထိုင္ခံု ကုန္ၿပီးေတာ့ မတ္တတ္ေတြလည္း အမ်ားႀကီး။
အဲဒါ ေျပာလည္းၿပီးေတာ့ တီးတဲ့ လက္ခုပ္သံက
U.N အမိုးမ်ား ပြင့္ထြက္သြားမလား ေအာက္ေမ့လိုက္တယ္ေနာ္။
ပြင့္ေတာ့ မပြင့္ပါဘူး။ အဲေတာ့ Leader ေတြ အကုန္လံုး
Perfect ျဖစ္ဖို႔ လိုတယ္။ ဒါေလး ေျပာျပတာ။
ဒါ ဒီကေန႔ အဲဒီထဲက တစ္ခုကို ဘုန္းၾကီးတို႔
အခ်ိန္ေလးၾကည့္ၿပီးေတာ့ ေျပာသြားတာ၊
အဲဒီေတာ့ “ေမတၱာ” သူလည္းပဲ ဘယ္ထဲပါလဲ?
ပါရမီထဲမွာ မပါဘူးလား?
ပါပါတယ္ဘုရား.....။
ခႏၲီေကာ မပါဘူးလား?
ပါပါတယ္ဘုရား.....။
ခႏၲီေတာ့ ေနာက္တစ္ပြဲက်မွ ေျပာေတာ့မယ္။
ဒီကေန႔ေတာ့ “ေမတၱာ” ေလာက္နဲ႔ ဘုန္းၾကီးတို႔ ရပ္မယ္။
“ေမတၱာ” ခ်စ္တာကို မဆိုလိုပါဘူး။
ေမတၱာပုဒ္ကို ခုနက သုေမဓာ ဘုရားျဖစ္ဖို႔ ေသခ်ာၿပီဆိုတဲ့
အတည္ျပဳခ်က္ ဒါကို ဗမာတို႔ နားလည္ထားတာက
ဘာတဲ့လဲ... “ဗ်ာဒိတ္စကား”၊ အဂၤလိပ္လိုကေတာ့
Conformation ေပါ့။ အဲဒါ ရၿပီးတဲ့အခါ ငါ
Perfect ျဖစ္ေအာင္ ဘာက်င့္မလဲ။
ေလာကမွာ ျပည့္စံုဆံုးေသာ လူတစ္ေယာက္ ပုဂိၢဳလ္
တစ္ေယာက္ ျဖစ္ေအာင္ ငါ ဘာက်င့္မလဲ။
က်င့္စဥ္ေတြကို ရွာေတာ့ သုေမဓာရေသ့
႐ွာေတြ႕တာ ဆယ္ခုေတြ႕တယ္။
အဲဒီထဲက တစ္ခုက.......
“ယထာပိ ဥဒကံ နာမ၊
ကလ်ာေဏ ပါပေက ဇေန။
သမံ ဖရတိ သီေတန၊
ပဝါေဟတိ ရေဇာ မလံ။
(အဘိ၊႒၊၁။၅၂)
“ေမတၱာ” ဆိုတာ ေရနဲ႔ တူတယ္။
ပရိသတ္ေရ နားလည္ဖို႔ မခက္ဘူး။
“ေမတၱာ” ဆိုတာ
(ေရနဲ႔ တူပါတယ္ဘုရား)၊
အဲဒါဆိုရင္ ႏိုင္ငံေခါင္းေဆာင္၊ လူမႈေရးေခါင္းေဆာင္၊
ဘာသာေရးေခါင္းေဆာင္ Any leader ေပါ့။
ဘယ္ေခါင္းေဆာင္မဆို ဘာလုပ္မလဲ။
ေရနဲ႔ တူေအာင္ က်င့္ရမယ္။
“ေမတၱာတရား လက္ကိုင္ထားတယ္”ဆိုရင္
ေရနဲ႔အတူ က်င့္ရမယ္။
ခုနက ေ႐ွ႕နားက ဆိုထားတဲ့ ပါဠိေတာ္အရဆိုရင္
ဒါဟာ Defence power ။
တစ္ဖက္က ႏွိပ္စက္လာတာ ၊ညႇင္းဆဲလာတာ ၊
ဆဲေရးလာတာ ၊တိုက္ခိုက္လာတာေတြကို
ကာကြယ္ဖို႔ရန္အတြက္ အေကာင္းဆံုး Defence power
ဟာ ဒီေမတၱာတရား။
ဘယ္လိုက်င့္မလဲ..... ေမတၱာက်င့္ေတာ့မယ္ ဆိုလုိ႔ရွိရင္
ခ်စ္တာကို မဆိုလိုဘူး။ “သေဗၺသတၱာ အေဝရာ ေဟာႏၲဳ” ကို
ပရိသတ္ေရ ေနာက္က ရြတ္။
Concept ႏွလံုးသားထဲက ခံယူခ်က္က ဘယ္လိုထားမလဲ....။
ငါသည္ သတၱေလာကႀကီး တစ္ခုလံုးအေပၚမွာ
ေရနဲ႔တူေအာင္ က်င့္ရမယ္တဲ့။
“ဥဒကံနာမ”- ေရမည္သည္ကား၊
“ကလ်ာေဏ ပါပေက ဇေန”- လူေကာင္းလူဆိုး ႏွစ္မ်ိဳးစလံုးတို႔ကို၊
“သမံ”- အညီအမွ်၊
“သီေတန”- အေအးဓာတ္ျဖင့္၊
“ဖရတိ”- ဆြတ္ျဖန္းေပးတယ္။
ပရိသတ္ေရ ျပန္နားေထာင္....
“ဥဒကံနာမ”- ေရမည္သည္ကား၊
“ကလ်ာေဏ ပါပေက ဇေန”- လူေကာင္း လူဆိုး ႏွစ္မ်ိဳးစလံုးတို႔ကို၊
“သမံ”- အညီအမွ်၊
“သီေတန”- အေအးဓာတ္ျဖင့္၊
“ဖရတိ”- ဆြတ္ျဖန္းေပးတယ္။
ေရဆိုတာက လူေကာင္းေတြကိုေရာ ၊
လူဆိုးေတြကိုေရာ အညီအမွ် ပရိသတ္ေရ
ဘာျဖစ္ေစသတဲ့လဲ..... ေအးခ်မ္းေစတယ္။
“လူေကာင္းေတြလည္းပဲ ေအးခ်မ္းပါေစ” ဆိုရင္၊
“လူဆိုးေတြလည္းပဲ”။
“ငါနဲ႔ တည့္တဲ့လူေတြလည္း ေအးခ်မ္းပါေစ” ဆိုရင္
“ငါနဲ႔ မတည့္တဲ့လူေတြလည္းပဲ ေအးခ်မ္းပါေစ”
ေရလိုက်င့္ရမယ္။
“ငါနဲ႔ Policy ကိုက္ညီတဲ့လူေတြလည္း ေအးခ်မ္းပါေစ” ဆိုရင္
“ငါ့ Policy နဲ႔ ဆန္႔က်င္တဲ့ပုဂၢိဳလ္ေတြ အားလံုးလည္းပဲ
ေအးခ်မ္းပါေစ” ပဲ။
ေၾသာ္ ခံယူခ်က္ သေဘာထားကေနာ္။
ခ်စ္တယ္ဆိုတဲ့ စာလံုးကို ပရိသတ္ေရ သံုးခ်င္လည္းသံုး၊
ေနာက္မွသံုး။ ဒီခံယူခ်က္ကို ႏွလံုးသားထဲမွာ႐ွိမွ
“သမံ ဖရတိ သီေတန၊ ပဝါေဟတိ ရေဇာ မလံ။ ရေဇာမလံ”
- ခႏၶာကိုယ္မွာ ကပ္ေနတဲ့ အညစ္အေၾကး မွန္သမွ်ကိုလည္းပဲ၊
“သမံ”- အညီအမွ်ပဲ၊
“ပဝါေဟတိ”- ဖယ္႐ွားေပးမယ္။
ေၾသာ္ ေလာကႀကီးရဲ႕ အညစ္အေၾကး ၊ဒုကၡ ၊သုခမွန္သမွ်
အကုန္လံုး Sorrow and suffering ေပါ့။
ေလာကႀကီးရဲ႕ စိုးရိမ္ပူေဆြး ငိုေႂကြးျခင္းေတြ ၊ဒုကၡေတြ ၊
အကုန္လံုးကို ငါ့အမ်ိဳးေတြ ငါနဲ႔ Policy ကိုက္ညီတဲ့လူေတြ၊
ဒို႔ဘက္ေတာ္သားေတြ ဒုကၡ မေရာက္ပါေစနဲ႔။
ေရာက္ေနရင္ ဒုကၡမွ လြတ္ေျမာက္ပါေစ ဆိုရင္
ငါနဲ႔ မတည့္တဲ့လူေတြ ဆန္႔က်င္ဘက္ေတြ ၊
Policy မတူတဲ့ လူေတြ ပရိသတ္ေရ.. ..
အကုန္လံုး အေပၚမွာလည္းပဲ ဒီစိတ္ပဲ ထားရမွာပဲ
မဟုတ္လား။ ႏွစ္ခ်က္ ေျပာထားတယ္ေနာ္။
“ငါ့ဘက္ေတာ္သားေတြ ေအးခ်မ္းပါေစ” ဆိုရင္
“တျခားဘက္ေတာ္သား အားလံုးလည္းပဲ ေအးခ်မ္းပါေစ”၊
“ငါ့ဘက္ေတာ္သားေတြမွာ ဒုကၡမျဖစ္ပါေစနဲ႔” ဆိုရင္၊
“အျခား ကိုယ္နဲ႔ ဆန္႔က်င္ဘက္ ဘက္ေတာ္သား
အားလံုးလည္းပဲ ဒုကၡမျဖစ္ပါေစနဲ႔”၊
အဲလို ေရလို တစ္ညီတည္း က်င့္ရမယ္။
မႏၲေလးက ထုတ္လုပ္တဲ့ ေရမ်ိဳးစံုကို ရန္ကုန္ပို႔လိုက္လို႔
ရန္ကုန္သူ ရန္ကုန္သား ေသာက္ေတာ့လည္းပဲ
ေအးခ်မ္းျခင္းႏွင့္ ခ်ိဳးေတာ့လည္းပဲ သန္႔႐ွင္းျခင္းဟာ၊
မႏၲေလးသူ မႏၲေလးသားနဲ႔ အတူတူပဲ၊
ရန္ကုန္သူ ရန္ကုန္သားလည္း ရတာပဲ မဟုတ္လား။
ေၾသာ္ ဗမာ့ေရကို ကုလားျပည္ ပို႔လိုက္ေတာ့လည္းပဲ
ေအးခ်မ္းျခင္းနဲ႔ သန္႔႐ွင္းျခင္းက ကုလားေတြအေပၚ
အက်ိဳးသက္ေရာက္တာ အတူတူပဲ မဟုတ္လား။
Switzerland က ဟို A.B.M ဆိုတဲ့ ေတာင္ႀကီးေပၚက
ထြက္တဲ့ ႏွင္းေရေလးေတြ Switzerland က လူေတြ
ခ်ိဳးရင္ ေသာက္ရင္လည္းပဲ ဒီအက်ိဳးပဲ ရတယ္ မဟုတ္လား။
ေရနဲ႔တူစြာ က်င့္။ ေမတၱာကို ဘယ္လိုက်င့္.....
ေရနဲ႔တူေအာင္ က်င့္ရမွာပါဘုရား....။
ေအး...
“ဥဒကံနာမ”- ေရမည္သည္ကား၊
“ကလ်ာေဏ ပါပေက ဇေန”- လူေကာင္းလူဆိုး ႏွစ္မ်ိဳးစလံုးတို႔ကို၊
“သမံ”- ထပ္တူညီမွ်၊
“သမံ”- အညီအမွ်၊
“သီေတန”- အေအးဓာတ္ျဖင့္၊
“ဖရတိ”- ဆြတ္ျဖန္းေပးမယ္၊
“ေမတၱာနာမ”- ေမတၱာဆိုတာဟာလည္းပဲ၊
“ကလ်ာေဏ ပါပေက ဇေန”- လူဆိုး၊လူေကာင္း ႏွစ္မ်ိဳးစလံုးတို႔ကို၊
ပရိသတ္ေရ ဘယ္လိုလူတဲ့လဲ။
“ကလ်ာေဏ ပါပေက ဇေန”- လူေကာင္း၊လူဆိုး ႏွစ္မ်ိဳးစလံုးတို႔ကို၊
ေနာက္တစ္ခါ လာေသးတယ္....
“ဟိတာဟိေတ”- ကိုယ့္အတြက္ ေကာင္းက်ိဳးျပဳတဲ့ ပုဂိၢဳလ္ေတြနဲ႔
ကိုယ့္အေပၚမွာ ေကာင္းက်ိဳးမျပဳတဲ့ ပုဂိၢဳလ္။ ဘယ္ႏွစ္မ်ိဳးလဲ?
ႏွစ္မ်ိဳးပါဘုရား....။
ကိုယ့္ကိုဒုကၡေပးတဲ့ လူေရာ၊ ကိုယ့္ကိုသုခေပးတဲ့ လူေရာ၊
ကိုယ့္ကို ေထာက္ခံအားေပးတဲ့ လူေရာ၊
ကိုယ့္ကို ဆန္႔က်င္ကန္႔ကြက္တဲ့ လူေရာ၊
ႏွစ္မ်ိဳးစလံုး မဟုတ္လား။
အဲဒီလို “ဟိတာဟိေတ”- ေကာင္းက်ိဳးျပဳတဲ့ ပုဂိၢဳလ္နဲ႔ ဆိုးက်ိဳးျပဳတဲ့
ပုဂိၢဳလ္ ဒီႏွစ္မ်ိဳးတို႔ကို၊
“ေမတၱာယ”- ေမတၱာတရားျဖင့္၊
“ဖရတိ”- ျဖန္႔ႏွံရမယ္။
“ေမတၱာယ ပါရမိတံ ဂႏၷာ”- အဲဒီေမတၱာဓာတ္ရဲ႕ အထြဋ္အထိပ္ကို
သင္ေရာက္မယ္ဆိုရင္။
“သေမၺာဓႎ”- သမၼာသေမၺာဓိဆိုတဲ့ ေလာကဓာတ္တစ္ခြင္လံုး
အျပည့္စံုဆံုးဆိုတဲ့ ဘုရားအျဖစ္သို႔၊
“ပါပုဏိႆတိ”- ေရာက္လိမ့္မယ္ရယ္လို႔၊
“သတၱာ”- နတ္လူတို႔ဆရာ ဘုရား႐ွင္ကိုယ္ေတာ္ျမတ္ႀကီးသည္။
“အေဝါစ”- ကရုဏာေရွ႕႐ႉ ေဟာျပေတာ္မူခဲ့ပါေပသတည္း။
သာဓု … သာဓု … သာဓုပါဘုရား.။
(စာရုိက္ပူေဇာ္သူ - ကိုလွိဳင္တိုး)
Dhamma Dãna Source ► ကိုလွိဳင္တိုး &
0 comments:
Post a Comment