Tuesday, April 29, 2014

ပထမဦးဆံုးသိမ္

ပထမဦးဆံုးသိမ္

ေလွ်ာက္ထားပါရေစအရွင္ဘုရား။
အဘယ္ေၾကာင့္သိမ္သမုတ္ရပါသနည္း။
ျမတ္စြာဘုရား လက္ထက္က သိမ္သမုတ္ပါ
သလား။ ဗုဒၶသာသနာမွာ ပထမဆံုး သမုတ္
သည့္ သိမ္ကိုသိလိုပါသည္ဘုရား။
ဘုန္းႏိုင္

သိမ္ဆိုတာ ရဟန္းခံ၊ ဥပုသ္ျပဳ၊ ကထိန္ခင္း စတဲ့
ရဟန္းေတြခ်ည္းသာ ေဆာင္ရြက္တာကို ဗုဒၶသာ
သနာသံုးေ၀ါဟာရနဲ႔ ကံႀကီးကံငယ္ လို႔ေခၚတယ္။
ရွင္ေတာ္ဗုဒၶကတစ္ေနရာတည္းမွာစုေ၀းေနၾကတဲ့
ညီညြတ္တဲ့ ရဟန္းေတြပဲ အဲဒီကံႀကီးကံငယ္ကိုျပဳ
ရမယ္လို႔မိန္႔ေတာ္မူတဲ့အခါ ဘယ္ေလာက္အတိုင္း
အတာနဲ႔ စုေ၀းမွ ညီညြတ္ပါသလဲလို႔ ရဟန္းေတြ
က ေမးေလွ်ာက္ၾကတဲ့အတြက္ ေတာင္၊ ေက်ာက္၊
ေတာ၊ သစ္ပင္စတဲ့ရွစ္မ်ဳိးနဲ႔ နယ္နိမိတ္ကိုစနစ္တ
က်ပုိင္းျခားၿပီး ေနရာကိုသတ္မွတ္ဖို႔ ညႊန္ၾကားပါ
တယ္။ အဲဒီလုိ သတ္မွတ္ထားတဲ့ေနရာကို သိမ္
လို႔ေခၚတာပါ။ သိမ္ရွိမွ သာသနာ့မ်ဳိးဆက္ျဖစ္တဲ့
ရဟန္းသံဃာအသစ္ေတြျဖစ္လာမွာျဖစ္လို႔ သိမ္
ဟာ ဗုဒၶသာသနာမွာ အေရးႀကီးတယ္။

အာဏာပိုင္ေတြက နယ္နိမိတ္သတ္မွတ္ထားၿပီ
ျဖစ္တဲ့ ၿမိဳ႔ေတြ ရြာေတြဟာ အလိုလိုသိမ္ျဖစ္ေန
ၿပီး သံဃာ့ကံေတြကိုေဆာင္ရြက္ႏိုင္တယ္ ( ၀ိ
၃၊ ၁၅၀ )။ ဒါေပမယ့္ သံဃာေတြကံေဆာင္တဲ့
အခါ သံဃာေတြ အားလံုး တစ္ေနရာတည္းမွာ
စုေ၀းရလို႔ နယ္နိမိတ္ က်ယ္၀န္းတဲ့ ၿမိဳ႕ေတြရြာ
ႀကီးေတြမွာ တစ္ၿပိဳင္နက္ သံဃာေတြ စည္းေ၀း
ဖို႔ခက္တယ္။ ဒါ့အျပင္ သံဃာေတြကံျပဳေနတုန္း
အျခား ၿမိဳ႕ရြာက သံဃာေတြ ကား၊ ရထား၊ ေလ
ယာဥ္ေတြနဲ႔ ၀င္လာျဖတ္သြားခိုက္ မႀကံဳဖို႔လည္း
ပိုခက္ႏိုင္တယ္။ ဒါေၾကာင့္ အဲဒီရြာသိမ္ႀကီးထဲ
မွာပဲ တစ္ေနရာတည္းစုေ၀းႏိုင္ေလာက္တဲ့ေနရာ
ဥပမာ မိမိတို႔ေနထုိင္တဲ့ ဘုန္းႀကီးေက်ာင္း၀င္း
အတြင္းမွာပဲ ေဖာ္ျပၿပီးရွစ္မ်ဳိးတည္းက တစ္ခုခု
နဲ႔ နယ္နိမိတ္ျပန္ပိုင္းျခားၿပီး ကမၼ၀ါစာနဲ႔သမုတ္
ရတာျဖစ္ပါတယ္။

ေရႊလက္ထက္ေတာ္၌ ဂိဇၥ်ဂုဋ္ ေတာင္ေျခရင္း
သိမ္နဲ႔ မဒၵကုစၧိ မိဂဒါ၀ုန္သိမ္တို႔သည္ လက္ဦး
ျဖစ္၏ပင္တည္း ဆိုတဲ့အစဥ္အလာအဆိုနဲ႔ပတ္
သက္ၿပီး ဆင္ျခင္ဖြယ္ရွိတယ္။ မဒၵကုစၧိကိုေလ့
လာတဲ့အခါ .... မဒၵကုစၧိဆိုတာ ဂိဇၥ်ဂုဋ္ေတာင္
ေျခက ေဘးမဲ့ဥယ်ာဥ္ျဖစ္ၿပီး ေ၀ေဒဟီမိဘုရား
ဟာ အဲဒီဥယ်ာဥ္မွာ အဇာတသတ္ျဖစ္မဲ့ကိုယ္
၀န္ကိုဖ်က္ဖို႔ႀကိဳးစားဖူးတာေၾကာင့္ မဒၵကုစၧိလို႔
တြင္သြားခဲ့တာ ( သံ-႒ ၁၊ ၇၃ )။

အရွင္ဒဗၺမေထရ္က ဒီဥယ်ာဥ္မွာ ဧည့္သံဃာ
ေတြအတြက္ ေနရာျပင္ေပးတာ ( ၀ိ ၁၊ ၂၄၅)
ေဒ၀ဒတ္လုပ္ႀကံလို႔ ေျခေထာက္မွာဒဏ္ရာရ
သြားတဲ့ ဘုရားရွင္ဟာ ဇီ၀ကရဲ႕သရက္ေတာ
ေက်ာင္းကို မၾကြခင္ မဒၵကုစၧိမွာ ညက်ိန္းၿပီး
အနားယူတာ ( သံ ၁၊ ၂၅ ) ေတြကိုေထာက္
ရင္ သံဃာသီတင္းသံုးတဲ့ မဒၵကုစၧိေက်ာင္း
ေတာ့ရွိတယ္။

ရာဇၿဂိဳလ္ၿမိဳ႕ကို၀န္းရံထားတဲ့ ေက်ာင္းတိုက္ႀကီး
၁၈ခုလံုးကိုေပါင္းၿပီး အရွင္သာရိပုတၱရာက တစ္
ခုတည္းေသာ မဟာသိမ္ ( ဧရာမသိမ္ )အေနနဲ႔
သမုတ္ခဲ့တယ္ ( ၀ိ-႒ ၂၊ ၃၃၁ )။ ေက်ာင္းတိုက္
ေတြရဲ႕အတြင္းမွာရွိေနတဲ့ ရာဇၿဂိဳလ္တစ္ၿမိဳ႕လံုး
ဟာ သိမ္ပါပဲ။ ဥပုသ္ျပဳျခင္းစတဲ့သံဃာ့ကံကို
ေဆာင္ရြက္တဲ့အခါ သိမ္တြင္းရွိသံဃာအားလံုး
တစ္ပါးနဲ႔တစ္ပါးႏွစ္ေတာင့္ထြာအတြင္းမွာရွိေန
ရတယ္။

ဒါေၾကာင့္တစ္ခါမွာ အရွင္မဟာကႆပဟာ
ရာဇၿဂိဳလ္ၿမိဳ႕ရဲ႕အနီးေက်ာင္းတိုက္ႀကီး ၁၈ခုထဲ
ကတစ္ခုျဖစ္တဲ့ အႏၶက၀ိႏၶ ေတာေက်ာင္းကေန
ေ၀ဠဳ၀န္ေက်ာင္းကို ဥပုသ္ျပဳဖို႔ၾကြေတာ္မူတယ္။
(၀ိ ၂၊ ၁၄၇)။ အရွင္မဟာကပၸိနလည္း မဒၵကုစၧိ
ေက်ာင္းမွာ သီတင္းသံုးခိုက္ ဥပုသ္ျပဳဖို႔သြားသင့္
မသြားသင့္စဥ္းစားေနတုန္း ဂိဇၥ်ဂုဋ္ေတာင္ေပၚမွ
ရွင္ေတာ္ဗုဒၶတန္ခိုးနဲ႔ၾကြလာၿပီး ဥပုသ္ျပဳရာသို႔
သြားျဖစ္ေအာင္သြားဖို႔ တိုက္တြန္းတာကို ခံရဖူး
တယ္ ( ၀ိ ၃၊ ၁၄၄ )။

ရာဇၿဂိဳလ္၀န္းက်င္ ေက်ာင္းတိုက္ႀကီး ၁၈ခုက
သံဃာေတြ အားလံုးဟာ သိမ္ႀကီးတစ္ခုရဲ႕ပရိ
၀ုဏ္အတြင္းမွာ ေနၾကရတာျဖစ္ေတာ့ သံဃာ့
ကံျပဳတိုင္း ရဟန္းသံဃာေတြဟာ သံဃာစုေ၀း
တဲ့ေနရာကို အေရာက္ သြားၾကရတယ္။ ေနရာ
ထိုင္ခင္း က်ယ္၀န္းၿပီး သံဃာအမ်ား မွ်တဖြယ္
ရွိတဲ့ဘုရင္ဗိမၺိသာရလွဴဒါန္းတဲ့ ေ၀ဠဳ၀န္ေက်ာင္း
တိုက္ဟာ သံဃာစုေ၀းတဲ့ ေနရာတစ္ခု ျဖစ္ႏိုင္
တယ္။ ဂိဇၥ်ဂုဋ္ေတာင္ေျခနဲ႔ မဒၵကုစၧိ မိဂဒါ၀ုန္တို႔
လည္း ျဖစ္ႏုိင္တာပဲ။ သိမ္အေနနဲ႔ကေတာ့ သာ
ရိပုတၱရာ မဟာသိမ္ပဲ အဦးဆံုးျဖစ္မယ္လို႔ယူဆ
ပါတယ္။

အရွင္ေကလာသ (USA)
ဓမၼေမးအေျဖမ်ား

0 comments:

Post a Comment