ခ်မ္းသာမႈကို ရဖို႔ သိသင့္တဲ့ အေျခခံ
အေၾကာင္းတရားေတြကို ေျပာျပေပးပါ။
ခ်မ္းသာဆိုတာကို ကိုယ္ခ်မ္းသာ၊ စိတ္ခ်မ္း
သာ၊ နိဗၺာန္ခ်မ္းသာလုိ႔ သံုးမ်ဳိးခြဲျခားထားလိုက္
ပါ။
ကိုယ္ဆင္းရဲမႈ ဒုကၡ၊ စိတ္ဆင္းရဲမႈ ေဒါမနႆ
တန္းလန္းနဲ႔ေတာ့ သစၥာေလးပါး တရားကို
ထိုးထြင္းၿပီး မသိႏုိင္ဘူး။ ကုိယ္ခ်မ္းသာမႈသုခ၊
စိတ္ခ်မ္းသာမႈ ေသာမနႆနဲ႔သာ သစၥာေလး
ပါးတရားကို ထိုးထြင္းၿပီး သိႏိုင္တယ္။ နိဗၺာန္
ခ်မ္းသာကို ရႏိုင္ မ်က္ေမွာက္ ျပဳႏိုင္တယ္လို႔
ဘုရားရွင္မိန္႔ေတာ္မူတယ္။
သာမာန္ပုဂၢဳိလ္ေတြ အေနနဲ႔ ကိုယ္ဆင္းရဲတာ
ကို အေၾကာင္းျပဳၿပီး စိ္တ္ဆင္းရဲတတ္ၾကတယ္။
စိတ္ဆင္းရဲတဲ့ အကုသုိလ္စိတ္နဲ႔ နိဗၺာန္ကို မျမင္
ႏိုင္ဘူး။ ကိုယ္ ခ်မ္းသာရင္ေတာ့ စိတ္ခ်မ္းသာ
ျဖစ္တတ္ၾကတယ္။ စိတ္ခ်မ္းသာတဲ့ ကုသိုလ္
စိတ္နဲ႔နိဗၺာန္ခ်မ္းသာကိုျမင္ႏိုင္ေတြ႕ႏိုင္တယ္။ ဒါ
ေၾကာင့္ နိဗၺာန္ခ်မ္းသာရလိုတဲ့သူေတြဟာ ကိုယ္
ခ်မ္းသာ စိတ္ခ်မ္းသာျဖစ္ေအာင္ေတာ့ေနတတ္
ရမယ္။ သတိပ႒ာန္တရား လက္ကိုင္ထားၿပီး
လည္း ေနတတ္ရမယ္။
သတိသမၸဇဥ္ အသိဉာဏ္ယွဥ္တဲ့စိတ္နဲ႔ ေလာက
ကို သေဘာေပါက္နားလည္ၿပီးကိုယ္ခ်မ္းသာစိတ္
ခ်မ္းသာေအာင္ေနတတ္ရတယ္။
ရာသီဥတုအေနနဲ႔ပူလြန္းရင္ ေအးလြန္းရင္ ကိုယ္
ဆင္းရဲမႈကိုျဖစ္ေစတယ္။ ရာသီဥတုေဖာက္ျပန္မႈ
လြန္ကဲမႈနဲ႔ေတြ႕ႀကံဳရင္ျပဳျပင္ၿပီး ဥတု ညီမွ်ေအာင္
ေနတတ္ရတယ္။ ဒါမွ ကိုယ္ခ်မ္းသာတယ္။
အစားအေသာက္ကိစၥမွာလည္း မတည့္တာ မစား
ရဘူး။ လြန္လြန္ကဲကဲလည္းမစားရဘူး။ သင့္ေတာ္
တဲ့အစာကို မွ်တ႐ုံပဲ စားရတယ္။ က်န္းမာေရးနဲ႔
ေလ်ာ္တာကို စားရတယ္.။ ဒါမွလည္း ကိုယ္ခ်မ္း
သာတယ္။
ကိုယ္ဆင္းရဲအပင္ပန္းခဲလြန္းတဲ့ ပုဂၢဳိလ္ေတြနဲ႔လည္း
အတူသြား၊ အတူလာ၊ အတူ မေနသင့္ဘူး။ ဘာလုိ႔
လည္းဆိုရင္ သူတို႔နဲ႔ အေနမ်ားၿပီး သူတို႔လုပ္တဲ့ အ
လုပ္မ်ဳိးကို သေဘာက် အဟုတ္ထင္ အတုလိုက္ၿပီး
လုပ္ရင္ကိုယ္လည္းပဲ ဆင္းရဲ ပင္ပန္းမွာပဲ။ သူတို႔နဲ႔
လည္း ေရွာင္ရမယ္။ ကိုယ္ကိုယ္တိုင္လည္း မစြမ္း
ႏိုင္တဲ့ လြန္ကဲတဲ့ ကိုယ္အားထုတ္မႈ၊ ပင္ပန္းခံမႈ အ
လုပ္မ်ဳိးကို ေရွာင္ရတယ္။
ေနာက္တစ္ခု ေနထုိင္နည္းက ပုိၿပီး အေရးႀကီး
တယ္။ အထိုင္ၾကာလို႔ျဖစ္ျဖစ္၊ အရပ္ၾကာလို႔ျဖစ္ျဖစ္
ဣရိယာပုတ္အမႈအယာတစ္မ်ဳိးတည္းနဲ႔ အေနၾကာ
ရင္နာက်င္ကိုက္ခဲမႈ ကိုယ္ေရာဂါေတြ ျပင္းျပင္းထန္
ထန္ျဖစ္လာတယ္။ ကိုယ္ဆင္းရဲပင္ပန္းတယ္။ ကိုယ္
ခ်မ္းသာဖို႔အတြက္ ဣရိယာပုတ္ အမႈအရာေတြကို
သင့္ေတာ္တဲ့အခ်ိန္မွာ သင့္ေတာ္သလို ေျပာင္းေပး၊
ေရြ႕ေပး၊ ျပဳျပင္ေပးရတယ္။
စိတ္ခ်မ္းသာေအာင္ေနဖို႔ကေတာ့ မိမိရဲ႕စိတ္ကို ကု
သိုလ္စိတ္ျဖစ္ေအာင္ ေနေပးရမယ္။ ကုသုိလ္စိတ္
ျဖစ္မွ စိတ္ခ်မ္းသာတယ္။ ကုသိုလ္စိတ္ ျဖစ္ခ်င္
ရင္ ေကာင္းတဲ့အာ႐ုံမွာ ေကာင္းတဲ့စိတ္ျဖစ္ေအာင္
ထားရတယ္။ စိတ္ဆိုတာအာ႐ုံမေကာင္းရင္ စိတ္
မေကာင္းျဖစ္တတ္တယ္။ အာ႐ုံေကာင္းရင္ေတာ့
စိတ္ေကာင္းစိတ္ခ်မ္းသာမႈကို ရႏိုင္တယ္။
ဒါေၾကာင့္ကုသိုလ္စိတ္ေကာင္းျဖစ္ဖို႔ အာ႐ုံေကာင္း
နဲ႔ေနတတ္ရတယ္။ ဒါကတစ္နည္းေပါ့။
ေနာက္တစ္နည္းကေတာ့ အာ႐ုံ ေကာင္းေကာင္း၊
မေကာင္းေကာင္း မိမိစိတ္ေကာင္းေနဖို႔ပဲ။ မိမိစိတ္
ေကာင္းဖို႔ဆိုရင္ စိတ္ထဲမွာ သတိ၊ ၀ီရိယ၊ အသိ
ဉာဏ္ေတြ အၿမဲရွိေနရမယ္။ အာ႐ုံေကာင္းကိုသာ
ေရြးမရွာဘဲ စိတ္ကိုေကာင္းေအာင္ထားတဲ့နည္းလို႔
ေခၚတယ္။ အာ႐ုံရဲ႕သေဘာကို အမွန္အတိုင္း သိ
ေအာင္ ၾကည့္ေနႏိုင္တဲ့ သတိ ၀ီရိယ အသိဉာဏ္
ရွိရင္ အၿမဲတမ္းစိတ္ခ်မ္းသာပါမယ္။
စိတ္ခ်မ္းသာျဖစ္ဖို႔ အာ႐ုံေကာင္းကို ေျပာင္းၿပီး
ၾကည့္ေနႏုိင္ေအာင္ ႀကိဳးစားထားတာက သမထ
ဘာ၀နာစိတ္။
စိတ္ေကာင္း၊ စိတ္ခ်မ္းသာ ျဖစ္ဖို႔ အာ႐ုံေကာင္း
ေကာင္း မေကာင္းေကာင္း အာ႐ုံကိုမေျပာင္းဘဲ
ကိုယ့္စိတ္မွာသာ သတိ၊ အသိရွိေနေအာင္ ႀကိဳး
စားေနတာက ၀ိပႆနာဘာ၀နာစိတ္။
ဒီသေဘာေတြဟာ ကိုယ္ခ်မ္းသာ၊ စိတ္ခ်မ္းသာ
နိဗၺာန္ခ်မ္းသာရဖို႔ သိထားသင့္တဲ့ အေျခခံ အ
ေၾကာင္းေတြပါပဲ။
ဓမၼဒူတအရွင္ေဆကိႏၵ
၀ိပႆနာသင္တန္းအေမးအေျဖမ်ား - ၁
အေၾကာင္းတရားေတြကို ေျပာျပေပးပါ။
ခ်မ္းသာဆိုတာကို ကိုယ္ခ်မ္းသာ၊ စိတ္ခ်မ္း
သာ၊ နိဗၺာန္ခ်မ္းသာလုိ႔ သံုးမ်ဳိးခြဲျခားထားလိုက္
ပါ။
ကိုယ္ဆင္းရဲမႈ ဒုကၡ၊ စိတ္ဆင္းရဲမႈ ေဒါမနႆ
တန္းလန္းနဲ႔ေတာ့ သစၥာေလးပါး တရားကို
ထိုးထြင္းၿပီး မသိႏုိင္ဘူး။ ကုိယ္ခ်မ္းသာမႈသုခ၊
စိတ္ခ်မ္းသာမႈ ေသာမနႆနဲ႔သာ သစၥာေလး
ပါးတရားကို ထိုးထြင္းၿပီး သိႏိုင္တယ္။ နိဗၺာန္
ခ်မ္းသာကို ရႏိုင္ မ်က္ေမွာက္ ျပဳႏိုင္တယ္လို႔
ဘုရားရွင္မိန္႔ေတာ္မူတယ္။
သာမာန္ပုဂၢဳိလ္ေတြ အေနနဲ႔ ကိုယ္ဆင္းရဲတာ
ကို အေၾကာင္းျပဳၿပီး စိ္တ္ဆင္းရဲတတ္ၾကတယ္။
စိတ္ဆင္းရဲတဲ့ အကုသုိလ္စိတ္နဲ႔ နိဗၺာန္ကို မျမင္
ႏိုင္ဘူး။ ကိုယ္ ခ်မ္းသာရင္ေတာ့ စိတ္ခ်မ္းသာ
ျဖစ္တတ္ၾကတယ္။ စိတ္ခ်မ္းသာတဲ့ ကုသိုလ္
စိတ္နဲ႔နိဗၺာန္ခ်မ္းသာကိုျမင္ႏိုင္ေတြ႕ႏိုင္တယ္။ ဒါ
ေၾကာင့္ နိဗၺာန္ခ်မ္းသာရလိုတဲ့သူေတြဟာ ကိုယ္
ခ်မ္းသာ စိတ္ခ်မ္းသာျဖစ္ေအာင္ေတာ့ေနတတ္
ရမယ္။ သတိပ႒ာန္တရား လက္ကိုင္ထားၿပီး
လည္း ေနတတ္ရမယ္။
သတိသမၸဇဥ္ အသိဉာဏ္ယွဥ္တဲ့စိတ္နဲ႔ ေလာက
ကို သေဘာေပါက္နားလည္ၿပီးကိုယ္ခ်မ္းသာစိတ္
ခ်မ္းသာေအာင္ေနတတ္ရတယ္။
ရာသီဥတုအေနနဲ႔ပူလြန္းရင္ ေအးလြန္းရင္ ကိုယ္
ဆင္းရဲမႈကိုျဖစ္ေစတယ္။ ရာသီဥတုေဖာက္ျပန္မႈ
လြန္ကဲမႈနဲ႔ေတြ႕ႀကံဳရင္ျပဳျပင္ၿပီး ဥတု ညီမွ်ေအာင္
ေနတတ္ရတယ္။ ဒါမွ ကိုယ္ခ်မ္းသာတယ္။
အစားအေသာက္ကိစၥမွာလည္း မတည့္တာ မစား
ရဘူး။ လြန္လြန္ကဲကဲလည္းမစားရဘူး။ သင့္ေတာ္
တဲ့အစာကို မွ်တ႐ုံပဲ စားရတယ္။ က်န္းမာေရးနဲ႔
ေလ်ာ္တာကို စားရတယ္.။ ဒါမွလည္း ကိုယ္ခ်မ္း
သာတယ္။
ကိုယ္ဆင္းရဲအပင္ပန္းခဲလြန္းတဲ့ ပုဂၢဳိလ္ေတြနဲ႔လည္း
အတူသြား၊ အတူလာ၊ အတူ မေနသင့္ဘူး။ ဘာလုိ႔
လည္းဆိုရင္ သူတို႔နဲ႔ အေနမ်ားၿပီး သူတို႔လုပ္တဲ့ အ
လုပ္မ်ဳိးကို သေဘာက် အဟုတ္ထင္ အတုလိုက္ၿပီး
လုပ္ရင္ကိုယ္လည္းပဲ ဆင္းရဲ ပင္ပန္းမွာပဲ။ သူတို႔နဲ႔
လည္း ေရွာင္ရမယ္။ ကိုယ္ကိုယ္တိုင္လည္း မစြမ္း
ႏိုင္တဲ့ လြန္ကဲတဲ့ ကိုယ္အားထုတ္မႈ၊ ပင္ပန္းခံမႈ အ
လုပ္မ်ဳိးကို ေရွာင္ရတယ္။
ေနာက္တစ္ခု ေနထုိင္နည္းက ပုိၿပီး အေရးႀကီး
တယ္။ အထိုင္ၾကာလို႔ျဖစ္ျဖစ္၊ အရပ္ၾကာလို႔ျဖစ္ျဖစ္
ဣရိယာပုတ္အမႈအယာတစ္မ်ဳိးတည္းနဲ႔ အေနၾကာ
ရင္နာက်င္ကိုက္ခဲမႈ ကိုယ္ေရာဂါေတြ ျပင္းျပင္းထန္
ထန္ျဖစ္လာတယ္။ ကိုယ္ဆင္းရဲပင္ပန္းတယ္။ ကိုယ္
ခ်မ္းသာဖို႔အတြက္ ဣရိယာပုတ္ အမႈအရာေတြကို
သင့္ေတာ္တဲ့အခ်ိန္မွာ သင့္ေတာ္သလို ေျပာင္းေပး၊
ေရြ႕ေပး၊ ျပဳျပင္ေပးရတယ္။
စိတ္ခ်မ္းသာေအာင္ေနဖို႔ကေတာ့ မိမိရဲ႕စိတ္ကို ကု
သိုလ္စိတ္ျဖစ္ေအာင္ ေနေပးရမယ္။ ကုသုိလ္စိတ္
ျဖစ္မွ စိတ္ခ်မ္းသာတယ္။ ကုသိုလ္စိတ္ ျဖစ္ခ်င္
ရင္ ေကာင္းတဲ့အာ႐ုံမွာ ေကာင္းတဲ့စိတ္ျဖစ္ေအာင္
ထားရတယ္။ စိတ္ဆိုတာအာ႐ုံမေကာင္းရင္ စိတ္
မေကာင္းျဖစ္တတ္တယ္။ အာ႐ုံေကာင္းရင္ေတာ့
စိတ္ေကာင္းစိတ္ခ်မ္းသာမႈကို ရႏိုင္တယ္။
ဒါေၾကာင့္ကုသိုလ္စိတ္ေကာင္းျဖစ္ဖို႔ အာ႐ုံေကာင္း
နဲ႔ေနတတ္ရတယ္။ ဒါကတစ္နည္းေပါ့။
ေနာက္တစ္နည္းကေတာ့ အာ႐ုံ ေကာင္းေကာင္း၊
မေကာင္းေကာင္း မိမိစိတ္ေကာင္းေနဖို႔ပဲ။ မိမိစိတ္
ေကာင္းဖို႔ဆိုရင္ စိတ္ထဲမွာ သတိ၊ ၀ီရိယ၊ အသိ
ဉာဏ္ေတြ အၿမဲရွိေနရမယ္။ အာ႐ုံေကာင္းကိုသာ
ေရြးမရွာဘဲ စိတ္ကိုေကာင္းေအာင္ထားတဲ့နည္းလို႔
ေခၚတယ္။ အာ႐ုံရဲ႕သေဘာကို အမွန္အတိုင္း သိ
ေအာင္ ၾကည့္ေနႏိုင္တဲ့ သတိ ၀ီရိယ အသိဉာဏ္
ရွိရင္ အၿမဲတမ္းစိတ္ခ်မ္းသာပါမယ္။
စိတ္ခ်မ္းသာျဖစ္ဖို႔ အာ႐ုံေကာင္းကို ေျပာင္းၿပီး
ၾကည့္ေနႏုိင္ေအာင္ ႀကိဳးစားထားတာက သမထ
ဘာ၀နာစိတ္။
စိတ္ေကာင္း၊ စိတ္ခ်မ္းသာ ျဖစ္ဖို႔ အာ႐ုံေကာင္း
ေကာင္း မေကာင္းေကာင္း အာ႐ုံကိုမေျပာင္းဘဲ
ကိုယ့္စိတ္မွာသာ သတိ၊ အသိရွိေနေအာင္ ႀကိဳး
စားေနတာက ၀ိပႆနာဘာ၀နာစိတ္။
ဒီသေဘာေတြဟာ ကိုယ္ခ်မ္းသာ၊ စိတ္ခ်မ္းသာ
နိဗၺာန္ခ်မ္းသာရဖို႔ သိထားသင့္တဲ့ အေျခခံ အ
ေၾကာင္းေတြပါပဲ။
ဓမၼဒူတအရွင္ေဆကိႏၵ
၀ိပႆနာသင္တန္းအေမးအေျဖမ်ား - ၁
0 comments:
Post a Comment