ရပ္ျပစ္ရွစ္ပါးကိုေကာ တိတိက်က်
ေရတြက္တတ္ရဲ႕လား။
ဗုဒၶဘာသာ၀င္တို႔သည္ ၾသကာသကန္ေတာ့ခ်ဳိး
ျဖင့္ ရွိခိုးသည့္အခါ ရပ္ျပစ္ရွစ္ပါးမွကင္းလြတ္ရ
ပါေစေၾကာင္း အခါခါပင္ဆုေတာင္းခဲ့ၾကသည္။
ဆုပင္ေတာင္းေသာ္လည္း ရပ္ျပစ္ရွစ္ပါးကို တိ
တိက်က် ေရတြက္တတ္သူႏွင့္ မေရတြက္တတ္
သူ ႏႈိင္းယွဥ္ၾကည့္လွ်င္ မေရတြက္တတ္သူက
ပိုမ်ားမည္ထင္မိပါသည္။
တိတိက်က်ေရတြက္တတ္သူ သိသူမ်ားသည္
အဘယ္ေၾကာင့္ ကင္းလြတ္ပါလုိေၾကာင္းဆု
ေတာင္းခဲ့ၾကပါသနည္း။ အေျဖကား အရပ္
ဌာနဘံုေနရာသည္ ပင္ကိုအားျဖင့္ပင္ အျပစ္
ျဖစ္ေနသည့္အတြက္ အရပ္ျပစ္ဟုဆိုထားျခင္း
ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ အေျဖကရွင္းေနပါေခ်ၿပီ။
အရပ္ျပစ္မွ အ ကိုျဖဳတ္ထားၿပီး ရပ္ျပစ္ရွစ္ပါး
ဟု ဆိုၾကျခင္းျဖစ္သည္။ နဂိုသဘာ၀ကပင္
လွ်င္ အျပစ္ျဖစ္ေနသည့္ အရပ္ ( ၈ ) မ်ဳိးရွိ
သည္။ ၄င္းတို႔မွာ
၁။ ငရဲဘံု၌ျဖစ္ရေသာသူ
၂။ တိရစၧာန္ဘံု၌ျဖစ္ရေသာသူ
၃။ ၿပိတၱာဘံု၌ျဖစ္ရေသာသူ
၄။ လြန္စြာသက္တမ္းရွည္၍ ႐ုပ္မရွိေသာ
အ႐ႈပျဗဟၼာႏွင့္ ႐ုပ္သက္သက္သာရွိေသာ
အသညသတ္ျဗဟၼာျဖစ္ရသူ၊
၅။ ပစၥႏၱရာဇ္အရပ္၌ ျဖစ္ရေသာသူ = ဤ၌
ပစၥႏၱရာဇ္အရပ္ဟူသည္ တိုင္းစြန္ျပည္ဖ်ား
လမ္းပန္းဆက္သြယ္ခက္ခဲ၍ ေ၀ါဟာရစကား
မျပည့္စံုမၾကြယ္၀သည့္ လူ႐ိုင္းအမ်ဳိးအႏြယ္၌
ျဖစ္ရေသာသူပင္ျဖစ္သည္။
၆။ မိစၧာဒိ႒ိ = မွားယြင္းသည့္အယူ၀ါဒကိုဆုပ္
ကိုင္ထားသည့္ အမ်ဳိးအႏြယ္၌ ျဖစ္ရသူ။
၇။ ဒုပၸည = အသိဉာဏ္လူစဥ္မမွီသူ ( သို႔ )
သုဂတတိအဟိတ္ပဋိသေႏၶေနခဲ့သူႏွင့္
၈။ သာသနာပကာလ = ဘုရားမပြင့္သည့္
ေခတ္ကာလကမၻာ၌ ျဖစ္ရသူတို႔ပင္ျဖစ္ၾက
သည္။ ဤအရပ္ဌာနမ်ား၌ ျဖစ္လာသူမ်ား
သည္ ျမတ္ဗုဒၶ၏တရားဓမၼကို ၾကားနာခြင့္
မရျခင္း၊ ၾကားနာခြင့္ရေသာ္လည္း အနက္
အဓိပၸာယ္ကို သိႏုိင္စြမ္းမရွိျခင္းေၾကာင့္ဤ
အရပ္ဌာန ( ၈ ) ခုကို ရပ္ျပစ္ရွစ္ပါးဟုေခၚ
ျခင္းျဖစ္သည္။
အထက္ပါရပ္ျပစ္ရွစ္ပါးကိုပင္ ျမတ္ဗုဒၶသည္
အဂၤုတၱရနိကာယ္ အကၡဏသုတၱန္၌ ေဟာ
ၾကားေတာ္မူခဲ့သည္။ အကၡဏဟူသည္ တရား
အားထုတ္ရန္အခြင့္မရွိေသာ ခဏအခ်ိန္အခါ
ဟု အဓိပၸါယ္ရသည္။ အကၡဏပါဠိမွ အ ကို
ျဖဳတ္လွ်င္ ခဏ ျဖစ္လာသည္။ ခဏဟူသည္
အခြင့္ဟု အဓိပၸါယ္ရၿပီး ၾသကာသႏွင့္အဓိပၸါယ္
တူသည္။ ဤသည္မွာရပ္ျပစ္ရွစ္ပါးႏွင့္စပ္လ်ဥ္း
၍ သိေစရန္ တင္ျပလိုက္ျခင္းပင္ျဖစ္သည္။
သက်၀ံသ
ဗုဒၶ၀ါဒအုတ္ျမစ္ ၁၀၀ ။
ေရတြက္တတ္ရဲ႕လား။
ဗုဒၶဘာသာ၀င္တို႔သည္ ၾသကာသကန္ေတာ့ခ်ဳိး
ျဖင့္ ရွိခိုးသည့္အခါ ရပ္ျပစ္ရွစ္ပါးမွကင္းလြတ္ရ
ပါေစေၾကာင္း အခါခါပင္ဆုေတာင္းခဲ့ၾကသည္။
ဆုပင္ေတာင္းေသာ္လည္း ရပ္ျပစ္ရွစ္ပါးကို တိ
တိက်က် ေရတြက္တတ္သူႏွင့္ မေရတြက္တတ္
သူ ႏႈိင္းယွဥ္ၾကည့္လွ်င္ မေရတြက္တတ္သူက
ပိုမ်ားမည္ထင္မိပါသည္။
တိတိက်က်ေရတြက္တတ္သူ သိသူမ်ားသည္
အဘယ္ေၾကာင့္ ကင္းလြတ္ပါလုိေၾကာင္းဆု
ေတာင္းခဲ့ၾကပါသနည္း။ အေျဖကား အရပ္
ဌာနဘံုေနရာသည္ ပင္ကိုအားျဖင့္ပင္ အျပစ္
ျဖစ္ေနသည့္အတြက္ အရပ္ျပစ္ဟုဆိုထားျခင္း
ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ အေျဖကရွင္းေနပါေခ်ၿပီ။
အရပ္ျပစ္မွ အ ကိုျဖဳတ္ထားၿပီး ရပ္ျပစ္ရွစ္ပါး
ဟု ဆိုၾကျခင္းျဖစ္သည္။ နဂိုသဘာ၀ကပင္
လွ်င္ အျပစ္ျဖစ္ေနသည့္ အရပ္ ( ၈ ) မ်ဳိးရွိ
သည္။ ၄င္းတို႔မွာ
၁။ ငရဲဘံု၌ျဖစ္ရေသာသူ
၂။ တိရစၧာန္ဘံု၌ျဖစ္ရေသာသူ
၃။ ၿပိတၱာဘံု၌ျဖစ္ရေသာသူ
၄။ လြန္စြာသက္တမ္းရွည္၍ ႐ုပ္မရွိေသာ
အ႐ႈပျဗဟၼာႏွင့္ ႐ုပ္သက္သက္သာရွိေသာ
အသညသတ္ျဗဟၼာျဖစ္ရသူ၊
၅။ ပစၥႏၱရာဇ္အရပ္၌ ျဖစ္ရေသာသူ = ဤ၌
ပစၥႏၱရာဇ္အရပ္ဟူသည္ တိုင္းစြန္ျပည္ဖ်ား
လမ္းပန္းဆက္သြယ္ခက္ခဲ၍ ေ၀ါဟာရစကား
မျပည့္စံုမၾကြယ္၀သည့္ လူ႐ိုင္းအမ်ဳိးအႏြယ္၌
ျဖစ္ရေသာသူပင္ျဖစ္သည္။
၆။ မိစၧာဒိ႒ိ = မွားယြင္းသည့္အယူ၀ါဒကိုဆုပ္
ကိုင္ထားသည့္ အမ်ဳိးအႏြယ္၌ ျဖစ္ရသူ။
၇။ ဒုပၸည = အသိဉာဏ္လူစဥ္မမွီသူ ( သို႔ )
သုဂတတိအဟိတ္ပဋိသေႏၶေနခဲ့သူႏွင့္
၈။ သာသနာပကာလ = ဘုရားမပြင့္သည့္
ေခတ္ကာလကမၻာ၌ ျဖစ္ရသူတို႔ပင္ျဖစ္ၾက
သည္။ ဤအရပ္ဌာနမ်ား၌ ျဖစ္လာသူမ်ား
သည္ ျမတ္ဗုဒၶ၏တရားဓမၼကို ၾကားနာခြင့္
မရျခင္း၊ ၾကားနာခြင့္ရေသာ္လည္း အနက္
အဓိပၸာယ္ကို သိႏုိင္စြမ္းမရွိျခင္းေၾကာင့္ဤ
အရပ္ဌာန ( ၈ ) ခုကို ရပ္ျပစ္ရွစ္ပါးဟုေခၚ
ျခင္းျဖစ္သည္။
အထက္ပါရပ္ျပစ္ရွစ္ပါးကိုပင္ ျမတ္ဗုဒၶသည္
အဂၤုတၱရနိကာယ္ အကၡဏသုတၱန္၌ ေဟာ
ၾကားေတာ္မူခဲ့သည္။ အကၡဏဟူသည္ တရား
အားထုတ္ရန္အခြင့္မရွိေသာ ခဏအခ်ိန္အခါ
ဟု အဓိပၸါယ္ရသည္။ အကၡဏပါဠိမွ အ ကို
ျဖဳတ္လွ်င္ ခဏ ျဖစ္လာသည္။ ခဏဟူသည္
အခြင့္ဟု အဓိပၸါယ္ရၿပီး ၾသကာသႏွင့္အဓိပၸါယ္
တူသည္။ ဤသည္မွာရပ္ျပစ္ရွစ္ပါးႏွင့္စပ္လ်ဥ္း
၍ သိေစရန္ တင္ျပလိုက္ျခင္းပင္ျဖစ္သည္။
သက်၀ံသ
ဗုဒၶ၀ါဒအုတ္ျမစ္ ၁၀၀ ။
0 comments:
Post a Comment