“သမၼာဒိ႒ိဉာဏ္ (၅)မ်ဳိး (အျမင္မွန္ဉာဏ္ (၅)မ်ဳိး)”
••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••
သမၼာဒိ႒ိဉာဏ္(၅)မ်ဳိးဟူသည္ အမွန္ဆုံးေသာအျမင္ ၊
အမွန္ဆုံးေသာ အသိ ျဖစ္ပါသည္။
ထုိ(၅မ်ဳိးမွတစ္ပါး အျခားျခားေသာ အျမင္အသိဟူသမွ်တုိ႔ကုိ
ဘုရားရွင္ကုိယ္ေတာ္ျမတ္က အသိအမွန္ဟု မေဟာၾကားပါ။
ကုိယ္ထင္ရာ ကိုယ္ျမင္ေနၾက သည္၊ ကုိယ္ထင္ရာ ကုိယ္သိေနၾကသည္။
ကုိယ္လုိရာ ကုိယ္ႀကိဳက္ေနျခင္းမ်ားသာျဖစ္၍ တစ္ခုမွ်
အမွန္ဟူ၍ မဆုိႏုိင္ပါ။
ထုိ႔ေၾကာင့္ သမၼာဒိ႒ိ အျမင္မွန္ ဉာဏ္(၅)မ်ဳိး အဓိပၸါယ္ကုိ
တစ္မ်ဳိးစီ တစ္မ်ဳိးစီ ခဲြျခားမွတ္သားၾကရန္ ျပဆုိပါသည္။
၁။ ကမၼႆကတ သမၼာဒိ႒ိဉာဏ္
၂။ ၀ိပႆနာ သမၼာဒိ႒ိဉာဏ္
၃။ မဂၢ သမၼာဒိ႒ိဉာဏ္
၄။ ဖလ သမၼာဒိ႒ိဉာဏ္
၅။ ပစၥေ၀ကၡဏာ သမၼာဒိ႒ိဉာဏ္
၁။ “ကမၼႆကတ သမၼာဒိ႒ိဉာဏ္”
••••••••••••••••••••••••••••••••••••••
ကံႏွင့္ ကံ၏ အက်ဳိးကုိ ယုံၾကည္ေသာ အသိ အျမင္ဉာဏ္၊
ပစၥဳပၸန္ေလာက တမလြန္ေလာကရွိ၏ဟု ယုံၾကည္ေသာ
အသိ အျမင္မွန္ဉာဏ္ကုိ ေခၚပါသည္။
၂။ “၀ိပႆနာ သမၼာဒိ႒ိဉာဏ္”
••••••••••••••••••••••••••••••••••••••
႐ုပ္နာမ္ခႏၶာ အာယတနဓါတ္အစရွိေသာ တရားတုိ႔ကုိ
မုခ်ဧကန္အမွန္ရွိသည္ ထုိတရားတုိ႔ကုိ အနိစၥ၊ဒုကၡ၊အနတၱ
သေဘာဆုိက္ေအာင္ အသိမွန္ အျမင္မွန္ျဖင့္ ႐ႈျမင္ပြားမ်ားအားပါလွ်င္
၀ိပႆနာဉာဏ္တည္းဟူေသာ ၀ိပႆနာသမၼာဒိ႒ိဉာဏ္ရျခင္း ကုိ ေခၚပါသည္။
၀ိပႆနာျဖစ္မွ မဂ္ဉာဏ္၊ဖုိလ္ဉာဏ္ျဖစ္ႏုိင္ပါသည္။
ထုိ႔ေၾကာင့္ မဂ္ဉာဏ္ ဖုိလ္ဉာဏ္ရလုိလွ်င္ ေရွးဦးစြာ
၀ိပႆနာဉာဏ္ပညာႏွင့္ ျပည့္စုံေအာင္ႀကိဳးစား ရပါမည္။
သံသရာ၀ဋ္ဆင္းရဲၫႊတ္မွ လြတ္ေျမာက္လုိသူ ဟူဟူသမွ်တုိ႔သည္
ဟုတ္တုိင္းမွန္စြာ သိတတ္ေသာ ၀ိပႆနာပညာကုိ ရေအာင္ႀကိဳးစားရပါမည္။
၃။ “မဂၢသမၼာဒိ႒ိဉာဏ္”
••••••••••••••••••••••••••••••••••••••
မဂ္ဉာဏ္ မဂ္တရားရွိ၏ဟုယုံၾကည္သိျမင္ျခင္း၊
သစၥာေလးပါး တရား ျမတ္တရားကုိထုိးထြင္းသိျမင္ျခင္း၊
၀ိပႆနာဉာဏ္ အျမင္မွန္ရင့္သန္ပါသျဖင့္ မဂ္ဉာဏ္ျဖစ္ေပၚလာျခင္း၊
ေလာကီကုိ ေက်ာ္ေဖါက္ နိဗၺာန္သုိ႔ ဆုိက္ေရာက္ေသာ
အသိမွန္ အျမင္မွန္ ဉာဏ္ကုိ မဂၢသမၼာဒိ႒ိဉာဏ္ ေခၚပါသည္။
၄။ “ဖလသမၼာဒိ႒ိဉာဏ္”
••••••••••••••••••••••••••••••••••••••
မဂ္ဉာဏ္၏ အနႏၲရ၌ အာနိသံသ က်ဳိးဖလ ျဖစ္သည္။
မဂ္ဉာဏ္ရၿပီးလွ်င္ အလုိအေလ်ာက္ သက္၀င္ေသာ ဉာဏ္ကုိ
ဖလသမၼာဒိ႒ိဉာဏ္ေခၚပါသည္။ အထူးႀကိဳးစား အားထုတ္ရန္မလုိ။
မဂ္အက်ဳိးျဖစ္၍ ရရွိၿပီး နိဗၺာန္အရသာကုိခံစားေသာ
ဉာဏ္လည္းျဖစ္ပါသည္။
၅။ ပစၥေ၀ကၡဏာသမၼာဒိ႒ိဉာဏ္
••••••••••••••••••••••••••••••••••••••
ဖုိလ္ဉာဏ္သုိ႔သက္၀င္ၿပီးေသာ ဖုိလ္ပုဂၢိဳလ္သည္
အဘယ္တရားစုကုိ ပယ္သတ္ၿပီးျဖစ္သည္။
အဘယ္တရားစုကုိမူ မပယ္သတ္ရေသးဟု သိျမင္ေသာ
အျမင္မွန္ဉာဏ္ (သုိ႔မဟုတ္) မိမိရၿပီးတရားကုိ ျပန္လည္
ဆင္ျခင္သုံးသပ္ေသာ ဉာဏ္ကုိ ေခၚပါသည္။
တစ္နည္းအားျဖင့္ သိဖြယ္, ျမင္ဖြယ္, ပယ္ရွင္းဖြယ္,
က်င့္ဖြယ္, ႀကံဖြယ္, အားထုတ္ဖြယ္ ကိစၥဟူသမွ်
ၿပီးဆုံးကြၽတ္လြတ္ေပၿပီးဟု ဆင္ျခင္စိတ္ခ် ဗ်ာပါရမရွိ
ေၾကာင့္ၾကမဲ့ ကိစၥၿပီး ေအးႀကီး ေအးရေသာ ဉာဏ္ကုိ
“ပစၥေ၀ကၡဏာသမၼာဒိ႒ိဉာဏ္”ဟု ေခၚပါသည္။
အျမင္မွန္ဉာဏ္ ငါးမ်ဳိးအနက္၊
နံပါတ္(၁) ကမၼႆကတ သမၼာဒိ႒ိဉာဏ္ႏွင့္
နံပါတ္(၂) ၀ိပႆနာ သမၼာဒိ႒ိဉာဏ္ ထုိဉာဏ္ႏွစ္ပါးသည္
ပဓါနက်သည္၊ လုိရင္းျဖစ္၍ အေရးတႀကီးသိရန္ လုိအပ္သည္။
ေနာက္ဉာဏ္(၃)ပါးျဖစ္ေသာ မဂၢသမၼာဒိ႒ိဉာဏ္၊ ဖလသမၼာဒိ႒ိဉာဏ္၊
ပစၥေ၀ကၡဏာသမၼာဒိ႒ိဉာဏ္တုိ႔မွာ အထူးႀကိဳးစားအားထုတ္ရန္
မလုိေသာ အျမင္မွန္ ဉာဏ္တုိ႔ျဖစ္ပါသည္။
အဓိပၸါယ္အားျဖင့္ ေသာတာပတၱိမဂ္ဉာဏ္ကုိ ရလုိလွ်င္
၀ိပႆနာတရားကုိ ႀကိဳးစားမယုတ္ အားထုတ္ရ၏။
ႀကိဳးစားအားထုတ္၍ ၀ိပႆနာဉာဏ္ အျမင္မွန္ ရွင္သန္ပါလွ်င္
ေသာတာပတၱိမဂ္ဉာဏ္ကုိရ၏။
ေသာတာပတၱိ မဂ္ေဇာ-မဂ္၀ီထိက်လွ်င္ ဖုိလ္ဉာဏ္သည္
အလုိအေလ်ာက္ သက္၀င္ေတာ့၏။
ေသာတာပတၱိဖုိလ္ ပုဂၢိဳလ္အျဖစ္ျဖင့္ ရၿပီး ေရာက္ၿပီး တရားကုိ
ျပန္လည္ ဆင္ျခင္သုံးသပ္ေသာ ဉာဏ္သည္
ပစၥေ၀ကၡဏာ သမၼာဒိ႒ိဉာဏ္ျဖစ္ပါသည္။
ထုိ႔ေၾကာင့္ ေနာက္ဉာဏ္သုံးပါးသည္ ႀကိဳးစားအားထုတ္ရန္မလုိေပ။
ကမၼႆကတသမၼာဒိ႒ိဉာဏ္သည္လည္း
ဗုဒၶဘာသာ၀င္တုိ႔ ယုံၾကည္ၾက၏။
နားလည္ၾက၏။ အကုသုိလ္ မေကာင္းမႈျပဳလွ်င္ မေကာင္းက်ဳိးေတြေပးမည္၊
ကုသုိလ္ေကာင္းမႈ ျပဳလွ်င္ ေကာင္းက်ဳိးေတြ ေပးမည္ဟု
ယုံၾကည္ၿပီး ျဖစ္ၾကသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ -
ကမၼၪၥ၊ ကံကုိလည္းေကာင္း။
ကမၼဖလၪၥ၊ ကံ၏အက်ဳိးကုိလည္းေကာင္း။
သဒၶဟိတြာ ယုံၾကည္ၾကပါကုန္သည္ျဖစ္၍
တိသရေဏန သရဏဂုံသုံးပါးႏွင့္
သဟ၊ တကြ။ ပၪၥသီလံ၊ ငါးပါးေသာ သီလေတာ္ျမတ္ကုိ။
သမၼာဓိယိတြာ၊ က်င့္သုံးေဆာက္ တည္ၿပီး၍
ဣမာနိ ဒါတဗၺ၀တၳဳနိ၊ ဤအထူးထူးေသာ လွဴဖြယ္၀တၳဳအစုစုတုိ႔ကုိ။
အာယသၼာတာနံ၊ အရွင္ဘုရားတုိ႔အား။
ေဒမပူေဇမ၊ သဒၶါၾကည္ျဖဴ ကပ္လွဴပါ၏။ ပူေဇာ္ပါ၏။
အလွဴအတန္းျပဳလုပ္တုိင္း ေရစက္ခ်ၾက၏။
ကံ, ကံ၏အက်ဳိးကုိ တပည့္ေတာ္တုိ႔ ယုံၾကည္ပါသည္ဟု
ပဋိညာဥ္ခံၿပီးသား တာ၀န္ယူၿပီးသား ျဖစ္ေန၏။
ေကာင္းမႈကုသုိလ္ကံျပဳလွ်င္ ေကာင္းက်ဳိးခ်မ္းသာေပးလိမ့္မည္။
မေကာင္းေသာအကုသိုလ္ ကံ ဒုစ႐ုိက္ ဒုရာဇီ၀ေတြလုပ္္လွ်င္
အပါယ္ေလးပါးလားမည္။ မေကာင္းက်ဳိးေတြေပးမည္ဟု ယုံၾကည္၏။
ဤသည္ပင္ ကမၼႆကတ သမၼာဒိ႒ိဉာဏ္ အျမင္မွန္ရျခင္း ျဖစ္ပါသည္။
ထုိဉာဏ္ကုိ ဗုဒၶဘာသာ ျမန္မာလူမ်ဳိးတုိ႔အေနျဖင့္
အထူးသင္ၾကားရသည္ မဟုတ္ဘဲ၊ ငယ္စဥ္ေတာင္ေက်း
ကေလးဘ၀အ႐ြယ္ကပင္ မိဘ, ဆရာတုိ႔၏ အဆုိအဆုံးမ ရၾကသျဖင့္
အလုိလုိနားျပည့္လာၾကသည္။ နားလွ်ံလာၾကသည္၊ နားရည္၀လာၾကသည္၊
နားလည္ခြင့္ရၾကသည္။အေတာ္အသင့္ အ႐ြယ္ေရာက္ေသာအခါ
ဆရာအရွင္တုိ႔၏ သြန္သင္မႈေၾကာင့္ ဘုရားဂုဏ္၊ တရားဂုဏ္၊
သံဃာဂုဏ္ေတာ္တုိ႔ကုိ ယုံၾကည္ေသာအသိဉာဏ္ကုိ ရၾကသည္။
ဤသို႔ ယုံၾကည္သည္အားေလ်ာ္စြာ ဒါနကုသိုလ္၊ သီလကုသိုလ္၊
သမထကုသိုလ္ တုိ႔ကုိ မိမိတုိ႔တတ္စြမ္းသည့္ အေလ်ာက္ျပဳၾက၏။
မေကာင္းေသာဒုရာဇီ၀ အကုသိုလ္တရားေတြကုိ ျပဳလွ်င္ မေကာင္းက်ဳိးေတြရမည္။အင္မတန္ေၾကာက္စရာေကာင္း သည္ဟု
ယုံၾကည္ေသာ အျမင္မွန္ဉာဏ္ကုိ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ ျမန္မာတုိ႔အေနျဖင့္
မပင္မပန္းပဲ အလြယ္တကူရယူႏုိင္ျခင္း ျဖစ္ပါသည္။
ေနာက္ေနာက္က ပါရမီဓါတ္ခံ ရင့္သန္ေသာေၾကာင့္
ကာမာ၀စရကုသုိလ္ ကံေကာင္းေသာေၾကာင့္ ဗုဒၶဘာသာ
အမွန္တရားထြန္းကားေသာ ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ လူလာျဖစ္ၾကရ၏။
ျဖစ္ျပန္ေတာ့လည္း ဗုဒၶဘာသာကုိ ယုံၾကည္ကုိးကြယ္သည့္
မိဘႏွစ္ပါးတုိ႔ထံ လာ၍ျဖစ္ၾကရ၏။
မိမိတုိ႔ရရွိသည့္ အေၾကာင္းကံေကာင္း အေထာက္ အပံ့ကုိ
သာမညမမွတ္ထင္ပါႏွင့္၊ အလြန္႔အလြန္ ေကာင္းလွပါသည္။
ကံ, ကံ၏အက်ဳိးကုိ ယုံၾကည္ေသာ အျမင္မွန္ရသည္ကပင္
တန္ဖုိးမျဖတ္ႏုိင္ပါ။ တန္ဖုိးလည္းထားၾကပါ။
လူတုိင္းလူတုိင္းမရႏုိင္ပါလားဟု ဟုတ္, မဟုတ္ ကုိယ့္အျမင္အသိႏွင့္
ကမၻာကုိ ေ၀ဖန္ၾကည့္ၾကပါကုန္။
ကမၼႆကတ သမၼာဒိ႒ိဉာဏ္ အျမင္မွန္ကုိ မိမိတုိ႔
လြယ္လြယ္ကူကူရသကဲ့ သို႔ လူမွန္တုိင္း လြယ္ကူသည္မဟုတ္ပါ။
ကမၻာ့လူဦးေရ မည္မွ်ပင္မ်ားျပားသည္ ဆုိေစ ကာမူ ဗုဒၶဘာသာ ျမန္မာႏုိင္ငံအတြင္းလက္တစ္ဆုပ္စာမွ်ေလာက္ေသာ
လူနည္းစု သည္သာ ရၾကပါသည္။ ျမန္မာႏုိင္ငံအျပင္ဘက္
ထြက္ၾကည့္လုိက္လွ်င္ ဤအျမင္မွန္ ဉာဏ္ရသူ အလြန္ရွားပါသည္။
မႏုႆတၱဘာေ၀ါ ဒုလႅေဘာဟု ေဟာေတာ္မူသည့္အတုိင္း
လူ႔ဘ၀ လူျဖစ္သူတုိင္း တန္ဖုိးအရွိဆုံးျဖစ္ေသာ
အျမင္မွန္ဉာဏ္(၅)မ်ဳိး ရရန္အလြန္ခက္ခဲလွပါသည္။
(၅)မ်ဳိးမဆုိထားဘိ နံပါတ္(၁) ကမၼႆကတ သမၼာဒိ႒ိဉာဏ္၊
အျမင္မွန္ဉာဏ္ရရန္ပင္ မလြယ္ကူလွပါ။
ဒုစ႐ုိက္ကုိ သုစ႐ုိက္အမွတ္ႏွင့္ အမွားမွား အရမ္းရမ္းေတြ
က်င့္သူကက်င့္၊ မဟုတ္တာေတြကုိ အဟုတ္ထင္ ၊
မမွန္တာကုိ အမွန္ထင္ ၊မက်င့္ေကာင္းသည္တုိ႔ကုိ
က်င့္ေကာင္းသည္ထင္ၿပီး ေဖါက္လဲြေဖါက္ျပန္ေတြ က်င့္သူက က်င့္၊
တစ္ခ်ဳိ႕လည္း ကံ၊ကံ၏ အက်ဳိးဟူသည္ အဓိပၸါယ္မရွိဘူး၊
အေၾကာင္းတရား ဆုိသည္လည္း မရွိဘူး၊
အက်ဳိးဆုိသည္လည္း မရွိဘူး၊
ဒီကေနၿပီး ေကာင္းတာေတြလုပ္လွ်င္ ေနာက္ဘ၀ေကာင္း က်ဳိးေတြ
ေပးမည္ဆုိတာ ယုံၾကည္စရာမရွိ၊ ဒီဘ၀ ဟုိဘ၀ ေနာက္ဘ၀ဟူသည္ မရွိ၊
အတိတ္ အနာဂါတ္ ပစၥဳပၸန္ ဘ၀သုံးပါးဟူသည္မရွိ၊
ယခုျဖစ္ဆဲဘ၀ပဲ ေသဆုံးေလာင္တုံး စေသာ ၀ါဒဆုိးေတြလႊမ္းမုိးေန၏။
ဤသုိ႔ေသာ ၀ါဒဆုိးေတြႏွင့္ တုိးမိတုိက္မိၾကလွ်င္
ေၾကာက္စရာ အလြန္ေကာင္း ပါသည္။
ကုိယ္က်ဳိးနည္းၾကမည္။
သံသရာမွာ ေပၚစရာအေၾကာင္းမရွိပါ။
ကံေကာင္းေထာက္မေသာေၾကာင့္ ဗုဒၶဘာသာ ျမန္မာလူမ်ဳိးတုိ႔
အဆုိပါ ၀ါဒ ဆုိးေတြ ေဘးမွလြတ္ၾကရ၏။
သာသနာေတာ္ႀကီး ထင္ရွားရွိခုိက္လာၿပီးႀကဳံၾကရ၊
ဆုံၾကရ သည္မွာ အမ်ားႀကီးသက္သာခြင့္ရၾက၏။
အင္မတန္လည္း ၀မ္းသာစရာ ေကာင္းပါသည္။
ထုိ႔ေၾကာင့္ ဗုဒၶဘာသာ ျမန္မာလူမ်ဳိးတုိ႔ ရရွိၾကေသာ
ကမၼႆကတသမၼာဒိ႒ိ ဉာဏ္ အျမင္မွန္ကုိ အႏွစ္ခ်ဳပ္ ၾကည့္လွ်င္. . .
- ကုသုိလ္ေကာင္းမႈ ကံေတြျပဳလွ်င္ ေကာင္းေသာ အက်ဳိးေတြေပးမည္။
- မေကာင္းေသာ အကုသိုလ္ ဒုစ႐ုိက္ ဒုရာဇီ၀တရားေတြ ျပဳလုပ္လွ်င္
မေကာင္းေသာ အက်ဳိးေတြေပးမည္။
ဤသည္တုိ႔ကား ဘုရားရွင္ကုိယ္ေတာ္ျမတ္ မိန္႔ေဟာေသာ
အမွန္ဆုံး အျမင္၊ အမွန္ဆုံး အသိ ျဖစ္ပါ၏။
အင္မတန္တိက် မွန္ကန္ေသာ အျမင္, အသိ, အယူ
ျဖစ္ေသာေၾကာင့္လည္းကမၼႆကတသမၼာဒိ႒ိဉာဏ္ အစစ္ျဖစ္ပါသည္။
၂။ ၀ိပႆနာ သမၼာဒိ႒ိဉာဏ္ အျမင္မွန္ကုိ စစ္တမ္းထုတ္ၾကည့္ၾကစို႔ ။
႐ုပ္, နာမ္, ခႏၶာ, အာယတန ဓါတ္ အစရွိေသာေတဘုမၼက
သခၤါရတရားတို႔သည္ အၿမဲတေစ ခ်ဳပ္ပ်က္ျပဳန္းတီးေနၾကကုန္၏။
အနိစၥပဲ၊ဒုကၡပဲ၊အနတၱပဲ ဟု ႐ႈမွတ္ပြားမ်ား အားထုတ္ေသာဉာဏ္ကုိ
“၀ိပႆနာသမၼာဒိ႒ိဉာဏ္” ဟု ေခၚပါသည္။
ထုိ ၀ိပႆနာ သမၼာဒိ႒ိဉာဏ္ အျမင္မွန္ရရွိေရး အတြက္
ေရွးဦးစြာ ႐ုပ္, နာမ္, ခႏၶာ အာယတန ဓါတ္ ပဋိစၥသမုပၸါဒ္ တရားတုိ႔ကုိ
ျပတ္သားေအာင္ သင္ၾကားၾကရမည္။
ေလ့လာဆည္းပူးနာယူ မွတ္သားၾကရပါမည္။
သုိ႔မွသာ ဘုရားရွင္ကုိယ္ေတာ္ျမတ္ အက်ဥ္းဆုံး၊ အတုိဆုံး၊
အထိေရာက္ဆုံးေသာ “ ၀ယဓမၼာသခၤါရာ အပၸမာေဒန သမၼာေဒထ”
မွာတမ္းေတာ္စကားႏွင့္ လိုက္ေလ်ာညီေထြ ျဖစ္ေပ လိမ့္မည္။
၀ယဓမၼာ သခၤါရာ ပုဒ္၌ “သခၤါရ”၏ တရားကုိယ္ တရားသားထုတ္လွ်င္
႐ုပ္, နာမ္, ခႏၶာ တည္းဟူေသာ ေတဘုမၼက တရားစုကုိ ရပါသည္။
ထုိတရားတုိ႔သည္ ခ်ဳပ္ပ်က္ျပဳန္းတီး ပ်က္စီးတတ္ေသာ
သေဘာရွိ၏ဆုိေသာ အဓိပၸါယ္ျဖစ္ပါသည္။
ထုိတရားတုိ႔ကုိ ႐ႈျမင္ပြားမ်ား အားထုတ္ၾက၊
မေမ့ၾကႏွင့္ဟုမွာၾကားေတာ္မူပါသည္။
ဘုရားရွင္ကုိယ္ေတာ္ျမတ္မွာၾကားေတာ္မူသည့္အတုိင္း အထူးေလးစားၾကရမည္။
သုိ႔မွသာ ဘုရားရွင္ကုိယ္ေတာ္ျမတ္စကားကုိ နားေထာင္ရာေရာက္မည္။ ေလးစားရာေရာက္မည္။နားေထာင္ေလးစားသည့္အေလ်ာက္လည္း
မိမိတုိ႔၏ လုိအင္ဆႏၵျပည့္၀ၾကပါလိမ့္မည္။
မိမိတုိ႔ဆႏၵက ဤသံသရာႀကီးထဲ တစ္၀ဲလည္လည္
က်င္လည္ေနရသည္မွာ အင္မတန္ၿငီးေငြ႕ဖြယ္ျဖစ္သည္။
အင္မတန္စက္ဆုပ္ဖြယ္ ျဖစ္သည္။
သံသရာ၀ဋ္ အတြင္းမွ ဒုကၡေတြလုံး၀ ခ်ဳပ္ၿငိမ္းရာ နိဗၺာန္ကုိ ရခ်င္၏၊
ေရာက္ခ်င္၏၊ သုိ႔မွသာ ဒုကၡေတြ ကင္းၿငိမ္းရာ
သုခအစစ္ႀကီးရၾကမည္ဆုိေသာ ဆႏၵဓါတ္ျဖစ္ပါသည္။
ဘုရားကုိယ္ေတာ္ျမတ္မွာၾကားေတာ္မူေသာ
၀ယဓမၼာ သခၤါရာ ပုဒ္ကုိပင္ ပါေထရ အ႒ကထာကလည္း
ေထာက္ခံခ်က္ေပးသည့္ အေနျဖင့္ . . .
“မရဏမေၪၥ နိပၸႏၷႆ ကထာနာမ ယာ၀ဇီ၀ံ အႏုႆရိတဗၺာ”ဟု
ဖြင့္ဆုိေတာ္မူပါသည္။
မရဏမေၪၥ၊ ေသရာေညာင္ေစာင္း ေလ်ာင္းစက္ေသာ ပုဂၢိဳလ္၏။
ကထာနာမ၊ ေနာက္ဆုံးမွာၾကားေသာစကားမည္သည္ကား။
ယာ၀ဇီ၀ံ၊ အသက္ရွည္ သမွ်ကာလပတ္လုံး၊ အႏုႆရိတဗၺာ၊
အၿမဲတေစ ေအာက္ေမ့ ေနရာ၏။
မေသမခ်င္းနားေထာင္ရမည္၊ အသက္ထက္ဆုံးနားေထာင္ရမည္။
ေျမ၀ယ္မက် နားေထာင္ရမည္၊ တစ္ေသြမတိမ္းလုိက္နာရမည္၊
သုိ႔မွာသာလွ်င္ဘုရားရွင္ကုိယ္ေတာ္ျမတ္ ၏ သားေတာ္ ၊
သမီးေတာ္ စာရင္း၀င္ ျဖစ္ၾကမည္။
ဤသို႔မဟုတ္ပဲ ဘုရားရွင္ကုိယ္ေတာ္ျမတ္ မွာၾကားေသာ
စကားေတာ္က တစ္မ်ုဳိး၊ ကုိယ္ထင္ရာ ကုိယ္လုပ္ေနတာက
တစ္မ်ဳိးဆုိလွ်င္ မိမိႏွင့္ သာသနာသည္ တစ္ျခားစီ ျဖစ္ေနပါလိမ့္မည္။
ဘုရားရွင္ကုိယ္ေတာ္ျမတ္၏ အဆုိအဆုံးမကုိ မတည္ဘူး၊
နားမေထာင္ဘူး၊ ဖီလာဆန္႔က်င္လုပ္ေနသူျဖစ္ေနပါလိမ့္မည္။
ဘုရားရွင္ကုိ မမီလုိက္ေသာ္လည္း သာသနာေတာ္
ထင္ရွားရွိေနခုိက္တြင္ ဘုရားရွင္ကုိယ္ေတာ္ျမတ္၏ အဆုိအဆုံးမကုိ
လုိက္နာသည္ ျဖစ္ပါက၊ ဘုရားရွင္ ကုိယ္ေတာ္ျမတ္ကုိ
မီတာႏွင့္ အတူတူပင္ ျဖစ္ပါသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ မိန္႔ၾကားေသာ
မွာတမ္းေတာ္ႏွင့္ လုိက္ေလ်ာညီစြာ သင္ယူနာၾကားမွတ္သားေလ့လာ
ပြားမ်ားအား ထုတ္ၾကမွသာ တရားထူးရၾကမည္။
ဗုဒၶဘာသာ၀င္အမ်ားစုတုိ႔မွာ (၁)နံပါတ္ ကမၼႆကတ
သမၼာဒိ႒ိဉာဏ္ ရၾကေသာ္လည္း (၂)နံပါတ္ ၀ိပႆနာဉာဏ္
အျမင္မွန္ရၾကပါ၏လားဟု စစ္တမ္း ထုတ္ေသာ္
လူ(၁၀၀)မွာ (၁၀)ေယာက္ထက္မပုိေသာ
အေရအတြက္မွ်သာရၾက၏။
သာသနာေတာ္ႀကီးႏွင့္လည္း ပက္ပင္းပါ ေတြ႔ႀကဳံၾကရ၏။
အလြန္ရခဲေသာ လူအျဖစ္လည္းရေနၾက၏၊
ယင္းသုိ႔ အခြင့္ေကာင္း အခါေကာင္းႏွင့္ ႀကဳံဆုံပါလ်က္လည္း
ပဓါနအက်ဆုံးေသာ ၀ိပႆနာ သမၼာဒိ႒ိဉာဏ္ မရႏုိင္ၾကသည္မွာ
အင္မတန္ ၀မ္းနည္းစရာ ျဖစ္ပါသည္။
မည္သူက မယူႏွင့္ဟု ေျပာ၍ မည္သူက မသင္ႏွင့္ဟု
ေျပာ၍မဟုတ္၊ မိမိတုိ႔ကုိယ္တုိင္က မလုိခ်င္၍ မယူေသာေၾကာင့္
မရၾကျခင္းသာျဖစ္ပါသည္။
မည္သ တစ္ဦးတစ္ေယာက္ကုိမွ် အျပစ္ဆုိရန္ မရွိပါ။
ဘုရားသာသနာေတာ္တြင္းမွာ ေသာတာပန္၊ ျဖစ္ခ်င္ျဖစ္ႏုိင္၏။
သကဒါဂါမ္ ျဖစ္ခ်င္ျဖစ္ႏုိင္၏၊
အနာဂါမ္ ရဟႏၲာ ျဖစ္ခ်င္ ျဖစ္ႏုိင္၏။
မဂ္ဉာဏ္၊ဖုိလ္ဉာဏ္ကုိ ရေစတတ္ ေရာက္ေစတတ္ေသာ၊
ရေစႏုိင္ ေရာက္ေစႏုိင္ေသာ ၀ိပႆနာ သမၼာဒိ႒ိဉာဏ္ႀကီးကုိ
ရယူႏုိင္ပါေသာ္လည္း မယူပဲေနျခင္းသည္ မယူသူ၏ တာ၀န္သာျဖစ္ ပါသည္။
ရယူလုိေသာ္ တရားေပးႏုိင္ေသာ လူဆရာ၊ ရဟန္းဆရာ၊
တရား႒ာနေတြ မ်ားေသာ ေခတ္ေကာင္းအခါေကာင္းႀကီး ျဖစ္ပါသည္။
ေပတီးေပကတ္ ကုိယ္ႏွင့္ မဆုိင္သလုိ ေပ်ာ္ေပ်ာ္ပါးပါး ၊
ေမာ္ေမာ္ႂကြားႂကြား ေၾကာင့္ၾကမဲ့ အခ်ိန္ျဖဳန္းေနၾကသည္။
သင္ၾကားရေကာင္းမွန္းမသိ၊ ယူရေကာင္းမွန္းမသိ။
ဤအတုိင္းေန ဤအတုိင္းေသၾက လွ်င္ကား
မည္သုိ႔ တရားရႏုိင္ပါေတာ့အံ့နည္း။
၀ယဓမၼာ သခၤါရာပုဒ္ အဆုိအလာအရ ႐ုပ္ နာမ္ ခႏၶာစသည့္
တရားတုိ႔ကုိ သင္ၾကားတတ္ေျမာက္လိမၼာ၍ ႀကိဳးစား
ပြားမ်ားအားထုတ္က ၀ိပႆနာသမၼာဒိ႒ိဉာဏ္ျဖစ္၍
(၃)နံပါတ္ မဂၢ သမၼာဒိ႒ိဉာဏ္ အျမင္မွန္ကုိ ရႏုိင္ပါသည္။
မဂၢ သမၼာဒိ႒ိ အျမင္မွန္ဉာဏ္ျဖစ္လွ်င္
(၄)နံပါတ္ ဖလ သမၼာဒိ႒ိ တည္းဟူေသာ ဖုိလ္ဉာဏ္ကုိ
တစ္ခ်က္တည္း၀င္သြားပါသည္။ မဂ္ေဇာ မဂ္၀ီထိ က်ၿပီးသည္၏ အျခားမဲ့
ဖုိလ္ေဇာ ဖုိလ္၀ီထိ က်ပါသည္။ မဂ္ေဇာေနာင္ ဖုိလ္ေဇာ ျဖစ္ပါသည္။
မဂ္ပုဂၢိဳလ္ အေနျဖင့္ အခ်ိန္အၾကာႀကီး တည္ေနေကာင္းသည္
မဟုတ္မူ၍ မဂ္ေဇာ တစ္ႀကိမ္သာလွ်င္ အခုိက္အတန္႔ကေလး
ေစာၿပီး ဖုိလ္ ပုဂၢိဳလ္ျဖစ္၍ အရိယာအစစ္ ျဖစ္ ပါေတာ့သည္။
မဂ္ဉာဏ္ ဖုိလ္ဉာဏ္ ရၿပီးသည္ေနာက္ ရရွိၿပီးတရားစုကုိ
ဆင္ျခင္သုံး သပ္ေသာ ဉာဏ္သည္ “ပစၥေ၀ကၡဏာသမၼာဒိ႒ိဉာဏ္”ျဖစ္ပါသည္။
ထုိ႔ေၾကာင့္ မဂၢသမၼာဒိ႒ိဉာဏ္၊ ဖလသမၼာဒိ႒ိဉာဏ္ ၊
ပစၥေ၀ကၡၥဏာ သမၼာဒိ႒ိဉာဏ္ ဤ (၃)မ်ဳိးသည္ လုပ္ရန္မလုိေသာ
ဉာဏ္(၃)ပါးျဖစ္ပါသည္။
အမွန္ တကယ္ ႀကိဳးစားအားထုတ္ရန္ လုိအပ္ေသာဉာဏ္သည္
၀ိပႆနာသမၼာဒိ႒ိ ဉာဏ္ျဖစ္ပါ သည္။
ထုိဉာဏ္ကုိ ရေအာင္ႀကိဳးစားအားထုတ္မွသာလွ်င္
ဘုရားရွင္ကုိယ္ေတာ္ျမတ္၏ မွာတမ္းေတာ္စကားႏွင့္
ကုိက္ညီ၍ ဘုရားရွင္အလုိေတာ္က် ျဖစ္ပါသည္။
ဤသုိ႔မဟုတ္ဘဲ မွာတမ္းေတာ္စကားကုိ ေဘးခ်ိတ္ၿပီး
ကုိယ္ထင္ရာ ကုိယ္စခန္း သြားေနၾကပါလွ်င္ ဘုရားရွင္၏
မဟာဂ႐ုဏာေတာ္ႀကီးကုိ မငဲ့ရာေရာက္၏။
ဘုရားရွင္ကုိယ္ေတာ္ျမတ္ကုိ မခ်စ္ခင္ရာေရာက္၏။
မေလးစားရာေရာက္၏။ မျမတ္ႏုိး ရာေရာက္၏။
မ႐ုိေသရာေရာက္၏။
ဘုရားရွင္ကုိယ္ေတာ္ျမတ္၏ ေက်းဇူးေတာ္ေတြမွာ ဆပ္ေပး၍
မကုန္ႏုိင္ပါ။ ထုိေက်းဇူးေတာ္ေတြကုိ တစ္ဖန္ဆပ္ေပးရာေရာက္ေအာင္
ဘုရားရွင္ကုိယ္ေတာ္ျမတ္၏ စကားေတာ္ကုိ တစ္ေသြမတိမ္း
လုိက္နာေဆာင္႐ြက္ၾကရပါမည္။ လုိက္နာေဆာင္႐ြက္သည္
ဆုိရာမွာလည္း အ႐ုိးေၾကေၾက အေရခန္းခန္း လုပ္ေဆာင္ရန္မလုိပါ၊ သက္ေတာင့္သက္သာခ်မ္းခ်မ္းသာသာႏွင့္ ရယူႏုိင္ပါသည္။
ဤကား ႐ုပ္, ဤကား နာမ္, ဤကား ခႏၶာ စသည္ျဖင့္
သင္ၾကား တတ္ေျမာက္ လိမၼာသျဖင့္ ကုိယ္ပုိင္ အသိဉာဏ္
မွန္မွန္ကန္ကန္ တိတိက်က် ရလွ်င္ မဂ္ဉာဏ္ ဖုိလ္ဉာဏ္ကုိ ရႏုိင္ပါသည္။
ဤမွ် သက္ေသာင့္သက္သာေလးႏွင့္ ခ်ျပေနေသာ လမ္းစဥ္ကုိမွ
မလုိခ်င္ေသးပါဘူး၊ မဟုတ္ေသးပါဘူး ဆုိလွ်င္ မည္သည့္အခါမွ်
တရားရမည့္သူ မဟုတ္ေတာ့ပါ။ ဆင္ေျခဆင္လက္ အမ်ဳိးမ်ဳိး
ေပးၿပီး ေရွာင္ကြင္းေနသူသာျဖစ္ပါသည္။
တကယ္တရားရခ်င္သူ လုိခ်င္သူ မဟုတ္ ။
ကုိယ့္ဘ၀ကုိလည္း ျမတ္ႏုိးဟန္ မရွိသူသာ ျဖစ္ေပသည္။
မိမိဘ၀ကုိ မိမိတန္ဖုိးထားသူ ခ်စ္ျမတ္ႏုိးသူျဖစ္ပါက
သင္ၾကားျပသေပးသည့္ အတုိင္း နာယူမွတ္သားလ်က္
အသိဉာဏ္ ျပတ္သားသြားပါမူ လူျဖစ္ရက်ဳိးနပ္ပါသည္။
ဘ၀မွာ ေသေပ်ာ္ေနေပ်ာ္ၿပီဟု ကုိယ္ပုိင္အသိက ဆုံးျဖတ္ေပးပါလိမ့္မည္။
ထုိ႔ေၾကာင့္ အမႈမဲ့ အမွတ္မဲ့ေနၿပီး အမႈမဲ့အမွတ္မဲ့ႏွင့္မေသၾကပါႏွင့္။
ေသသည္ ဆုိရာတြင္လည္း ေတြေတြေ၀ေ၀ ေၾကာက္ေၾကာက္
လန္႔လန္႔ႏွင့္ ေသတာကတစ္မ်ဳိး၊ မေတြမေ၀ မေၾကာက္ မလန္႔ႏွင့္
ေသတာက တစ္မ်ဳိးဟု ႏွစ္မ်ဳိး ရွိပါသည္။
ေတြေတြေ၀ေ၀ အေၾကာက္ေၾကာက္ အလန္႔လန္႔ ေသရသူတုိ႔သည္
အပါယ္ေလးပါးသုိ႔ ေရာက္တတ္၏။ မေတြမေ၀ ၾကည္ၾကည္လင္လင္
သန္႔သန္႔ ရွင္းရွင္း ေသသူတုိ႔သည္ ေကာင္းရာသုဂတိသုိ႔
လားေရာက္တတ္ပါသည္။ အဘယ္ေၾကာင့္ဆုိေသာ္ ထုိသူ၌
အားကုိးအားထားျပဳစရာ တရားရထားေသာေၾကာင့္ ျဖစ္ ပါသည္။
အမ်ားသူငါ လူတကာတုိ႔မွာလည္း မေတြမေ၀ သန္႔သန္႔ရွင္းရွင္း
ေသႏုိင္ရန္ တရားေကာင္းတစ္ခု လက္ကုိင္ျပဳႏုိင္ရန္ အေရးႀကီးပါသည္။
၀ိပႆနာ သမၼာဒိ႒ိဉာဏ္ တည္းဟူေသာ
႐ုပ္, နာမ္, ခႏၶာ အာယတန ဓါတ္ စသည့္တရားတုိ႔ကုိ
မိမိကုိယ္ေပၚတင္ၿပီးခဲြတတ္စိတ္ ေ၀ဖန္တတ္ရန္အမွန္ပင္
လုိအပ္ပါသည္။
ထုိတရားတုိ႔ကုိ တတ္တိ လိမၼာေအာင္ သင္ၾကားရမည့္
လမ္းစဥ္ျဖစ္ပါ သည္။ ဘုရားရွင္ကုိယ္ေတာ္ျမတ္ေဟာၾကားသည့္
အဘိဓမၼာ ေဒသနာအစစ္ေတြျဖစ္ပါသည္။
အဘိဓမၼယ(၇)က်မ္းကုိ အဆီၫွစ္ အႏွစ္ထုတ္လွ်င္
၀ိပႆနာတရားစစ္ အေျခခံ ႐ုပ္တရား, နာမ္တရား ႏွစ္ပါးသာရွိပါသည္။
ထုိ၀ိပႆနာ အေျခခံဉာဏ္ အျမင္မွန္ရေအာင္ ႀကိဳးစားၾကရမည္ ျဖစ္ပါသည္။ (ႀကိဳးစားအားထုတ္ႏုိင္ၾကပါေစ။)
ပခုကၠဴ ၀ိပႆနာသင္တန္း အရည္ခ်င္းစစ္စာတန္းမွ-
ေကာက္ႏွဳတ္ပူေဇာ္္မွ်ေဝပါသည္။
0 comments:
Post a Comment